Abstract:
زیباییشناسی را میتوان سازهایی فرض کرد که مانند تحول شناختی با گذراندن مراحلی رشد میکند.در کشور ایران پژوهشی در زمینه مراحل تحول زیباییشناسی انجام نشده است؛بنابراین در پژوهش حاضر میکوشیم تا با استفاده از تحقیقی تحولی،مراحل تحول زیباییشناسی دانشآموزان شهر تهران را شناسایی کنیم و با تهیه ابزاری مناسب،توانایی تشخیص آثار زیباشناسانه از غیر زیباشناسانه را در دانشآموزان ردههای سنی گوناگون مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.جامعه آماری پژوهش 156 دانشآموز سال تحصیلی 85-1384 در مدارس روزانه دولتی شهر تهران بود که 78 نفر آنها دختر و 78 نفرشان پسر بودند.دانشآموزان به پنج گروه سنی 7 تا 9 سال،9 تا 11 سال، سنی،15 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند.نتایج تحقیق نشان داد که در تحول زیباییشناسی دانشآموزان شهر تهران سه مرحله وجود دارد:1-عینیگرایی(در دورههای سنی 7 تا 9،9 تا 11 و 11 تا 13 سال)،2-داستانسرایی- عاطفهگرایی(در دوره سنی 13 تا 15 سال)،3-ارزیابی-نمادگرایی(در دوره سنی 15 تا 17 سال).اطلاعات پژوهش نشان داد توانایی تشخیص آثار زیباشناسانه از غیر زیباشناسانه با افزایش سن بهبود مییابد و این توانایی در دختران به طور معناداری بیشتر از پسران است.
Machine summary:
"آزمون خی دو به منظور بررسی معناداری تفاوت فراوانیهای محتواهای تفسیری گوناگون در دانشآموزان 7 تا 9 سال (به تصویر صفحه مراجعه شود) p>0/001 اطلاعات جدول شماره 4،با توجه به اینکه خی دو محاسبه شده(672)برای مقایسه تفاوت میان فراوانی سه محتوای تفسیری عینیگرایی،داستانسرایی و ارزیابی از خی دو جدول با درجه آزادی 2 و در سطح 0/10(9/12)بزرگتر است،نشان میدهد تفاوت فراوانیهای مورد بررسی در سطح اطمینان 99%معنادار است.
آزمون خی دو به منظور بررسی معنی داری تفاوت فراوانیهای محتواهای تفسیری گوناگون در دانشآموزان 9 تا 11 سال (به تصویر صفحه مراجعه شود) p>0/001 (به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعات جدول شماره 5،با توجه به اینکه خی دو محاسبه شده(452)برای مقایسه تفاوت فراوانی سه محتوای تفسیری عینیگرایی،داستانسرایی و ارزیابی از خی دو جدول با درجه آزادی 2 و در سطح 0/10(9/12)بزرگتر است،نشان میدهد تفاوت فراوانیهای مورد بررسی در سطح اطمینان 99% معنادار است.
آزمون خی دو به منظور بررسی معناداری تفاوت فراوانیهای محتواهای تفسیری گوناگون در دانشآموزان 11 تا 31 سال (به تصویر صفحه مراجعه شود) p>0/001 اطلاعات جدول شماره 6،با توجه به اینکه خی دو محاسبه شده(021/7)برای مقایسه تفاوت فراوانی چهار محتوای تفسیری عینیگرایی،داستانسرایی،عاطفهگرایی و ارزیابی،از خی دو جدول با درجه آزادی 3 و در سطح 0/10(11/43)بزرگتر است،تفاوت فراوانیهای مورد بررسی در سطح اطمینان 99%معنادار است.
آزمون خی دو به منظور بررسی معناداری تفاوت فراوانیهای محتواهای تفسیری گوناگون در دانشآموزان 51 تا 71 سال (به تصویر صفحه مراجعه شود) p>0/001 بر اساس اطلاعات جدول شماره 8،خی دو محاسبه شده(591)برای مقایسه تفاوت فراوانی شش محتوای تفسیری عینیگرایی،داستانسرایی،عاطفهگرایی،ارزیابی،نمادگرایی و فلسفهبافی از خی دو جدول با درجه آزادی 5 و در سطح 0/10(51/90)بزرگتر است،نشان میدهد تفاوت فراوانیهای مورد بررسی در سطح اطمینان 99%معنادار است."