Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نظرات دانشجویان در مورد ملاکهای رایج ارزشیابی اساتید در دانشگاههای تهران انجام گرفته است.روش مورد استفاده در این پژوهش،توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد.برای انجام این پژوهش،نمونهای با حجم 423 دانشجوی دختر به روش نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای از دانشگاههای تهران،تربیت معلم،الزهرا و شهید بهشتی و از گروههای فنی و مهندسی،علوم پایه و علوم انسانی و دو دورهی کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب شده است.ابزار سنجش جهت بررسی نظرات دانشجویان،پرسشنامهی محقق ساخته دارای 03 سؤال بسته پاسخ در چهار محور(تسلط و توان علمی،روش تدریس،انضباط آموزشی و ویژگیهای فردی و اجتماعی استاد)با پایایی 0/87 و دو سؤال بازپاسخ بوده است. برای تحلیل آماری از آزمونهای تحلیل واریانس سه متغیره،مجذور خی دو و آزمون ناپارامتریک فریدمن استفاده شده است.یافتههای پژوهش نشان داد که:
-بین نظرات دانشجویان در مورد ملاکهای ارزیابی عملکرد اساتید در دانشگاهها،گروهها و دورهها تفاوت معنیداری وجود ندارد.
-بین نظرات دانشجویان گروههای فنی و مهندسی،علوم پایه و علوم انسانی در مورد استفاده از نتایج ارزشیابی اساتید برای تعیین سرنوشت شغلی آنان،تفاوت معنیداری وجود ندارد،به این معنا که اکثریت دانشجویان 85/11 درصد(971 نفر)با این مطلب موافق بودند که نتیجهی ارزشیابیها میتواند مبنایی برای تعیین سرنوشت شغلی اساتید قرار گیرد.
-از نظر دانشجویان در دانشگاهها،گروهها و دورهها میانگین رتبهها برای ملاکهای ارزشیابی اساتید متفاوت بوده است،اما تربیت اولویتبندی این ملاکها یکسان بوده است و اولویت یک تا چهار به ترتیب به ملاکهای تسلط و توان علمی،روش تدریس،ویژگیهای فردی و اجتماعی استاد،اخلاق و انضباط آموزشی تخصیص یافته است.
Machine summary:
"پژوهش حاضر با هدف بررسی نظرات دانشجویان در مورد ملاکهای رایج ارزشیابی اساتید در دانشگاههای
-بین نظرات دانشجویان گروههای فنی و مهندسی،علوم پایه و علوم انسانی در مورد استفاده از نتایج
ارزشیابی اساتید برای تعیین سرنوشت شغلی آنان،تفاوت معنیداری وجود ندارد،به این معنا که اکثریت
-از نظر دانشجویان در دانشگاهها،گروهها و دورهها میانگین رتبهها برای ملاکهای ارزشیابی اساتید
ارزشیابی دانشجویان از عملکرد اساتید به طور گسترده در دنیا مورد استفاده قرار
نظرات دانشجویان رشتههای مختلف برای ارزشیابی اساتید در پرسشناهمهای ارزش
تدریس اثر بخش مفید است یا نه؟او یک ابزار ارزشیابی را برای ارزیابی استادان پزشکی
استفاده از نتایج ارزشیابی اساتید برای تعیین سرنوشت شغلی آنان متفاوت است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه 3-اولویتبندی ملاکهای ارزشیابی اساتید از نظر از دانشجویان در گروههای
مورد استفاده از نتایج ارزشیابی اساتید برای تعیین سرنوشت شغلی آنان متفاوت است.
استفاده از نتایج ارزشیابی اساتید برای تعیین سرنوشت شغلی آنان تفاوت معنیداری وجود
مؤسسات آموزش عالی مورد استفاده واقع و به عنوان یک اصل اساسی در جهت بهبود تدریس سالیانی چند است که مقبول گردیده است(بارکر،6891؛به نقل از سنجری،
یک استاد لازم است در این پرسشنامه لحاظ شده است،اما به نظر آنها در تکمیل این
اهمیتی است که دانشجویان برای ویژگیهای مختلف در نظر داشتهاند و این خود همسو
شاید بتوان اهمیت این ملاک را در بین تمامی دانشجویان دانشگاههای کشور را هم شناسایی کرد و جای آن دارد که در تهیهی پرسشنامههای ارزشیابی از
تحقیق مبنی بر وجود تفاوت بین نظرات دانشجویان در مورد ملاکهای ارزشیابی اساتید"