Abstract:
هدف از نگارش این مقاله، بررسی و تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به تحقیق گرایی و پرورش مهارت های لازم برای پژوهش است. نتایج تحلیل محتوای موضوعات مشترک کتاب های علوم منتشر شده به همت انتشارات هارکورت بریس آمریکا، کتاب های علوم تجربی پایه اول تا پنجم کشور انگلستان از انتشارات جین و هاینه مان و کتاب های درسی علوم دوره ابتدایی ایران، حاکی از آن است که کتاب های علوم هر سه کشور پژوهش محور هستند؛ اما میزان توجه آن ها به مهارت های گوناگون پژوهشی متفاوت است. بیشترین فراوانی مربوط به میزان توجه به مقوله پژوهشی در هر سه کشور، به مهارت «تحریک حس کنجکاوی دانش آموز» و کمترین فراوانی به مهارت های «فرضیه سازی، آزمون فرضیه ها و انتقال داده ها و اطلاعات» تعلق دارد. تحلیل آماری داده ها نشان می دهد که توزیع فراوانی مولفه ها بر اساس پایه ها و نیز کشورها یکسان نبوده است. در درون هر مقوله، به برخی از مولفه ها بیشتر و به برخی کمتر توجه شده است.
This paper is a content analysis of Science textbooks at elementary level in terms of research orientation and development of research skills. The content analysis of textbooks published by Harcourt Brace (US), Ginn and Heinemann (UK), and Iran indicates that the textbooks in question are generally oriented towards research skills. However, they vary in terms of attention given to different research skills. As far as research skills are concerned, curiosity stimulation had the highest frequency whereas skills of hypothesis development and data transfer had the least. Statistical analysis suggests that the distribution of factors varies
.depending on year of study and country