Abstract:
تردیدی نیست عامل انسانی به ویژه نیروی انسانی متخصص،کارآفرین و خلاق،نقشی محوری و بنیانی در رشد و توسعه به ویژه توسعه اقتصادی ایفا میکند و از آنجا که انسان در پرتو کسب دانش قادر به دستیابی به تخصص و مهارت است،ناگزیر نظام آموزشی میتواند نقشی تعیینکننده در این راستا داشته باشد. بدین خاطر انسان به عنوان زیربنا،عامل و هدف توسعه باید یادگیرنده باشد تا بتواند از طریق تحولی که ایجاد میکند،جامعه را به سمت رشد و توسعه همهجانبه سوق دهد و این بدون وجود برنامهریزی آموزشی مناسب و در اختیار قرار گرفتن مهارتها و تخصصهای کسبشده،در بخش صنعت و خدمات جامعه(به مفهوم عام آن)،امکانپذیر نیست. بنابراین برای دستیابی به این مهم،سه گروه از نیازها و ضرورتها مطرح است.اول،برای کم کردن فاصله عقبماندگی،نیاز به کسب دانش،مهارت و تخصصهای مناسب خواهد بود که این مهم از طریق نظام آموزش و برنامهریزی مناسب امکانپذیر است؛دوم،نیاز به نیروی انسانی خلاق و کارآفرین برای کسب دانشها و مهارتها لازم خواهد بود تا به عنوان عامل توسعه از طریق کسب مهارتهای لازم از طریق نظام آموزش مطلوب،قادر به انجام این مهم شویم؛سوم،به همکاری و ارتباط مستمر و مناسب نظام آموزشی با نظام صنعت و خدمات جامعه که توسعه از طریق تحول در کارکردها و عملکردهای آن، امکانپذیر است،نیاز خواهد بود. بدین خاطر با کمی تعمق و ژرفنگری میتوان دریافت که چگونگی پاسخگویی به سه نیاز فوق،در ارتباط تنگاتنگ با چگونگی رابطه دانشگاه با صنعت است.ازاینرو،این مقاله به بحث درباره سه عنصر پیش گفته و ارتباط و نقش آنها در توسعه همهجانبه میپردازد و تلاش میکند با استفاده از دیدگاه صاحبنظران و اندیشمندان این مقوله و ذکر تجربههای دیگر کشورها در این زمینه،نقش و اهمیت عناصر بالا را رد توسعه جامعه و نیز کاهش شکاف عملکردی(فاصله عقبماندگی)موجود،روشن کند.
Machine summary:
دانشآموختگان دانشگاهی به نیازهای بازار کار-داشته باشد و این مسألهای است که
برخی از تحقیقات اشاره شده در این بخش حاکی از آن است که بدون وجود این
مورد نیاز خود را به گونهای مناسب به دست آورد و نیز با انجام طرحهای پژوهشی خود در قالب همکاری با دانشگاه،قادر شود به روزآمد کردن علم و تخصص و فناوری خود
کار،قدرت بخشد که این بدون ارتباط مناسب بین دانشگاه و صنعت میسر نمیشود.
این همکاری میتواند موجب شکلگیری ارتباط مناسبی بین دانشگاه و صنعت شود و در
به طور کلی ارتباط بین صنعت و دانشگاه و نقشی که این پیوند میتواند در توسعه جوامع به
ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه و بهرهگیری از نتایج این ارتباط است.
برای همکاری بین آموزش عالی و تشویق ارتباط تحقیقاتی میان صنعت و دانشگاه به وجود
دولت مکزیک نیز تلاش کرده است بین دانشگاه و صنعت پلی ارتباطی ایجاد کند و با این
مشارکت بین صنعت دانشگاه در انگلستان نیز از سالها قبل شروع شده است.
در این کشور ارتباط دانشگاه و صنعت در مدیریت دانشگاه نیز تأثیر داشته است.
اساس آموزش عالی در ژاپن بر تقویت همکاری بین جامعه و دانشگاه استوار است.
کشورهای مختلف جهان در مورد ارتباط بین صنعت و دانشگاه انجام شده است،میتواند
این جوامع و رشد و توسعه بخش صنعت و نیز بخش مربوط به نظام آموزش عالی است که
مستقیم عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه،در شکلگیری وضعیت کنونی اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی بود که در سال 1381 میزان بیکاری این گروه را معادل 6/22 درصد