Abstract:
اگرچه توسعه پایدار هر کشوری براساس توانمندیهای خاص آن کشور تعریف میگردد،اما وجه مشترک اصلی توسعه در تمامی کشورها،دانائی- محور بودن آن است.امروزه،کشورهای توسعه یافته،اقتصاد مبتنی بر دانائی را دنبال میکنند.خوشبختانه در کشور ما هم،توسعه برمبنای دانائی مد نظر است.برای تحقق توسعه پایدار برمبنای دانائی طی مراحلی ضروری است که در این مقاله چهار مرحله پیشنهاد شده است:ترویج علم،تولید علم، بکارگیری شاخصهای علمسنجی و تولید فنآوری.در کشور ما،برای سه مرحله اول برنامهریزی مناسبی وجود دارد،ولی برای مورد آخر نیاز به برنامه مدونی میباشد.هدف اصلی در این نوشته،بیان ضرورت برنامهریزی مناسب برای تولید فن و فنآوری برای آینده کشور میباشد.اگر در این خصوص نیز برنامهریزی مناسبی داشته باشیم،در آینده قضاوت خرسندکنندهای خواهیم داشت.
Machine summary:
"بنابراین،به مردم خود این شعار را آموختهاند که برای کمک به خودتان علم و دانش را در کارهایتان بکار گیرید: ( Helping you put Knowledge to work به عنوان مثال در کشور آمریکا مجله توسعه سالهاست که امکان ثبت و نشر یافتههای پژوهشی و راهکارهای پیشنهادی محققان و روشنفکران خویش را مهیا نموده و مقالات و نوشتارهای هنرمندانهای را جهت نقد و ارزیابی و استفاده برنامهریزان به چاپ میرساند.
اخیرا نتایج یک تحقیق مستند براساس اسناد علمی و پژوهشی منتشر شده در 8000(هشتهزار)مجله علمی نمایه شده در موسسه اطلاعات علمی بین المللی (ISI) که توسط دیوید کینگ انجام شده است و 31 کشور جهان برای بررسی انتخاب شده است،نشان میدهد که ایران تا سال 2001 میلادی بیشترین رشد در تولید مقالات علمی و ارجاع به آنها را داشته و از نظر مقالات پراستناد(کیفی و باارزش بالا)مرتبه 30(سیام)را در لیست مذکور کسب نموده و تنها کشور اسلامی میباشد که در لیست 31 کشور مورد مطالعه از نظر تولید علم کیفی قرار گرفته است[7].
با توجه به تجربیات موفق نظام علمی کشور در ترویج و تولید علم که در بخشهای 1 و 2 این مجمل توضیح داده شد،مسلما اگر سیاستگذاران علمی و اجرائی کشور راهکارهای مناسی برای رسیدن به فنآوری را طراحی نمایند و قوانین و ملزومات آنرا مهیا کنند،یقینا در این زمینه نیز پس از چند سال دیگر قضاوت خرسندکنندهای خواهیم داشت."