Abstract:
با توجه به اهمیت مشاوره در مدارس و جوان بودن این حرفه،ضروری است به چالشهای رویاروی آن پرداخته شود.یکی از این چالشها در دبیرستانها پیرامون ارتباط دانشآموزان با جنس مقابل و نقش مشاوران در حل مشکلات ناشی از آن است.زمان اختصاص اده شده به مشاوره با سطح بسیار وسیع این چالش همخوانی ندارد؛با توجه به این که براساس آخرین آمار 54/1 دانشآموزان به کمک مشاوران نیاز دارند و باید مشکلات روحی و روانی و افسردگیهای ناشی از این چالش را نیز به آن اضافه کرد،همه جزو وظایف مشاوران محسوب میشود.
در این پژوهش که از روش زمینهیابی استفاده شده،30 مدرسه به روش تصادفی خوشهای از مناطق مختلف تهران انتخاب شدهاند.جامعه آماری این پژوهش شامل 740 دانشآموز تهرانی است که در سال تحصیلی-86 85 مشغول به تحصیل بودهاند.فرضیههای پیرامون این چالش عبارتند از:فرضیه اول،بین گرایش و نگرش به جنس مخالف رابطه وجود دارد.فرضیه دوم بین دختران و پسران از نظر گرایش و نگرش به رابطه با جنس مخالف تفاوت وجود ندارد.فرضیه سوم بین حجم مشکلات دانشآموزی و شرح وظایف مشاوران تناسب وجود ندارد.ابزار پژوهش،پرسشنامه نگرش سنج محقق ساخته با 22 سؤال است که نگرش و گرایش به جنس مخالف را میسنجد،* و ضریب آلفای آن 0/9203 است.روش آماری استفاده از واریانس یک سویه میباشد.نتایج پژوهش هر سه فرضیه را تأیید میکند.بین ساعات مشاورهای و نیاز دانشآموزان تناسبی وجود ندارد و بخش اعظم دانشآموزان عملا از چتر خدمات مشاورهای بینصیب میمانند.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی چالشهای مشاورهای در دبیرستانها پیرامون ارتباط دانشآموزان با جنس مقابل و نقش مشاوران در حل مشکلات ناشی از آن منیره کردلو کارشناس ارشد مشاوره چکیده با توجه به اهمیت مشاوره در مدارس و جوان بودن این حرفه،ضروری است به چالشهای رویاروی آن پرداخته شود.
حال با نگاه به برنامهریزی محدود مشاوره که به مدارس اختصاص یافته است (به ازای هر 12 دانشآموز یک ساعت مشاوره)و این حجم مشکلات و فراگیر بودن آنها چه پیامدهایی متوجه تعلیم و تربیت دانشآموزان، مشاوران مدارس،جو مدارس،و اولیا خواهد شد؟ مشاوران با توجه به شرح وظایفی که دارند موظف به حل مشکلات دانشآموزی از جمله مشکلات سازشی و افت تحصیلی هستند و آنها با احساس مسؤولیت شغلی که در قبال حرفه خویش دارند،خود را موظف به حل معضلات میدانند اما با توجه به حجم مشکلات و تعداد مشاوران،این مهم به چه نحوی تحقق میپذیرد؟این سؤالی است که پاسخی درخور میطلبد.
با توجه به نتایج پژوهش بیش از نیمی از دانشآموزان با جنس مقابل رابطه دارند حال اگر مشاوران تنها بخشی از آنان را مشاوره بدهند با توجه به ساعات محدود مشاوره ر مدارس این امر چگونه ممکن است؟برخی برای حل مشکل پیشنهاد افزایش ساعات کار مشاوران را به عنوان راهحل اعلام نمودهاند.
پیشنهادها به منظور پیشگیری از بروز مشکلات در سطح مدارس و نیز بهبود ارایه خدمات مشاورهای پیشنهاد میشود،به جای افزایش ساعات کار مشاوران که منجر به تهدید بهداشت روانی آنان و وجود ضربات جبرانناپذیر بر پیکره مشاوره در مدارس میگردد،تعداد مشاوران در مدارس افزایش یابد؛ نظیر آنچه در کشورهای اروپایی متداول است یعنی برای هر 12 دانشآموز یک مشاور اختصاصی بیابد."