Abstract:
مردم ایران و افریقا در طول سههزار سال گذشته با یکدیگر ارتباط داشته و از این رهگذر بسیار سود بردهاند.در دوران پیش از اسلام به علت توانمندیهای امپراتوریهای ایران،روابط ایران و افریقا گسترش یافت و شالودهء پیوندهای جدیدی شد.پس از ظهور اسلام،پیوندهای ایران و شرق افریقا شکل دیگری به خود گرفت و افزون بر جنبهء تجاری به ابعاد فرهنگی و سیاسی نیز توجه شد.به نوشتهء آلن،اوج توانمندی ایرانیها در سدهء پانزدهم بود و پس از آن به دلیل حضور پرتغالیها و اعراب و ضعف حکومتهای ایرانی پیوندها کمتر شد.در عهد پادشاهان قاجار دوباره برای برقراری روابط کوششهایی صورت گرفت و گروهی از هنرمندان ایرانی به زنگبار فرستاده شدند و با وصلت سلطان سعید با شاهززادهای ایرانی روابط مستحکمتر شد.
گفتنی است که در 1916 هنگامی که سلطان زنگبار جشن نوروز را برگزار کرد گروهی از بلوچیها در رکاب او بودند.در زمان پهلوی برای گسترش روابط با افریقا کوششهایی انجام شد اما بیشتر مربوط به شمال قاره بود.البته،روابط پهلوی با اتیوپی و حضور پادشاه این کشور در مراسم تاجگذاری نیز نشان از دوستی دو کشور داشت.در آن زمان شیرازیهای زنگبار و دیگر سواحیلی زبانها و به ویژه شیعیانی که به ایران علاقه داشتند خواستار گسترش روابط بودند اما حوادث دههء 1960 تانزانیا و بیاحترامیهایی که در زنگبار در حق شیرازیها صورت گرفت،سبب جدایی بیشتر ایران و تانزانیا شد
Machine summary:
"مردمی که در سواحل ایران و شرق افریقا این روابط را پایهگذاری کردند اغلب
آنها برای تأسیس شهر اقدام کردند و به تجارت با دنیای خارج از جمله سواحل ایران و
دکتر ذبیح الله صفا در کتاب تأثیر فرهنگی ایرانیان به این امر اشاره کرده است.
نیز حضور گستردهء ایرانیان در شرقافریقا و هندوستان نشان از این ویژگی دارد.
اعراب،فنیقیها،آسوریها نخستین گروههایی بودند که به این سرزمین مهاجرت کردند (بررسی نقش شیرازیهای مهاجر 1379:103).
سکهها و برخی لوازم زینتی که از آن دوران یافت شده است پیوند مردم ایران و شرقافریقا را در دورهء
افریقا با دیگر نقاط جهان دلالت دارد اغلب مربوط به سدهء اول اسلامی است و به قبل از
به پارتیان و ساسانیان وجود دارد که دیویدسون نیز به آنها اشاره کرده است(1358:
گفتنی است که سواحل شرق افریقا برای مردم ایران در زمانهای گذشته
نتیجهء کوشش ایرانیان و اعراب مهاجر بوده است که اسلام و فرهنگ خود را معرفی
خوانده میشد (Niane,1993:460) مسعودی در اوائل سدهء دهم میلادی با بازرگانان و کاروانهای تجاری به شهرهای سواحل شرق افریقا سفر کرد.
بزرگی از اسناد مربوط به شرق افریقا و تمدن سواحیلی وجود دارد که پرفسور آلن آنها را
اعتبار و اهمیت خود را از دست داد و اکنون گروهی اندک آن را برگزار میکنند(9)تأثیر آئین اسلام و فرهنگ ایرانی در پیدایش زبان و فرهنگ سواحلی
این باور است که آنها در مدتی کمتر از صد سال حاصل کار چندین سده را نابود کردند
کوشش برای بهبود زندگی از جمله دستاوردهای حضور ایرانیان در شرق افریقا بود."