Abstract:
نگرش تحلیلی و مقایسه ای به مبانی نظری و روان شناختی ویژگی های شخصیتی نوجوانان و جوانان نابینا و ناشنوا، مهم ترین گام در تدوین برنامه های جامع آموزشی و توان بخشی، سازش یافتگی اجتماعی و بهداشت روانی آنان است. آشنایی با ماهیت پدیده نور و صوت و نقش متفاوت و موثر آن ها در تحول شخصیت انسان در مراحل مختلف رشد و تحول، از کودکی تا سال های پیری، می تواند مطلوب ترین بستر برای تبیین ویژگی های روانی- شناختی و خصیصه های بارز شخصیتی نوجوانان و جوانان نابینا و ناشنوا باشد. در این مقاله، با توجه به ابعاد مختلف تاثیرگذاری "نور" و "صوت" قدرت "بینایی" و "شنوایی" در تحول شخصیت، به برخی از ویژگی های خاص و گاهی کاملا متفاوت شخصیتی جوانان نابینا و ناشنوا اشاره گردیده است.
Machine summary:
"آشنایی با ماهیت پدیده نور و صوت و نقش متفاوت و موثر آنها در تحول شخصیت انسان در مراحل مختلف رشد و تحول،از کودکی تا سالهای پیری،میتواند مطلوبترین بستر برای تبیین ویژگیهای روانی-شناختی و خصیصههای بارز شخصیتی نوجوانان و جوانان نابینا و ناشنوا باشد.
در این مقاله،با توجه به ابعاد مختلف تاثیر گذاری"نور"و"صورت"قدرت "بینایی"و"شنوایی"در تحول شخصیت،به برخی از ویژگیهای خاص و گاهی کاملا متفاوت شخصیتی جوانان نابینا و ناشنوا اشاره گردیده است.
در بین افراد نابینا،فقدان"نور"و محرومیت از حس"بینایی"،به خصوص در میان کسانی که بعد از سنین 7 سالگی بینایی خود را از دست دادهاند،به لحاظ وابستگی فوق العادهای که به دریافتهای بصری و داشتهاند،ویژگیهای قابل ذکری را فراهم میآورد که در مقایسه با افراد ناشنوا که از نعمت"صوت"و مهارت شنیدن محرومند، بسیار متفاوت است.
فعالیتهای اجتماعی و پذیرش مسوولیتهای شغلی و حرفهای در نهادهای مختلف جامعه زمانی میتواند برای افراد ناشنوا مطلوب و خوشایند باشد که همراهان و همکاران ایشان عموما ناشنوا بوده و یا افراد شنوایی که به درستی وضعیت روانی- اجتماعی آنان را درک میکنند و همواره با صبوری و گشادهرویی میتوانند با ایشان در تعامل و ارتباط متقابل در کنارشان حضور داشته باشد.
بررسی وضعیت روانی-اجتماعی نوجوانان و جوانان ناشنوا نیز بیانگر این حقیقت است که"اعتماد به نفس ضعیف"،"احساس ناامنی اجتماعی"،"انزواطلبی"،"اضطراب فراگیر"،"قفر انگیزشی"و"افسردگی"و برخی"پرخاشگریهای موقعیتی و انتخابی"(نسبت به نزدیکان)،از جمله ویژگیهای بارز رفتاری و شخصیتی بسیاری از (1).
کودکان و نوجوانان و بزرگسالان،در فرآیند رشد و تحول خود از دوران جنینی تا آخرین لحظات عمر خود علاوه بر اکتساب"زبان"یادگیری معانی و مفاهیم واژگان و تکلم،با صداهای مختلفی نیز مانوس شده و برخی از صداهای طبیعی یا تولیدی بر ایشان معنای خاصی را به همراه داشته و تداعیگر وضعیت ویژه،وجود یا وقوع پدیده خاص است."