Abstract:
اصطلاح جامعه دانایی محور در سیاست گذاری های کشور ما به کار گرفته می شود. تحلیل این ایده نشان می دهد که دانایی در آن به معنای علم-فناوری پیشرفته معاصر است. این بدان معناست که گونه های دیگر دانایی در این ایده مورد نظر نیست و حتی دانایی تجربی، به صورت اطلاعاتی و تصریح پذیر یا کاربردپذیر آن مورد توجه است. در مقاله ی حاضر، ایده ی مذکور مورد انتقاد قرار گرفته و دو نوع فروکاهش در آن بازشناسی شده است؛ فروکاهش گونه های مختلف دانایی به شکل تجربی-فناورانه ی آن، و فروکاهش خود این شکل به اطلاعات کاربردگذیر و غفلت از لایه های ضمنی آن. به علاوه اخلاق نیز جایگاهی در جامعه دانایی محور ندارد. نقد مفهوم دانایی و دانش در این ایده، پیامدهایی در آموزش و یادگیری خواهد داشت.
در این مقاله پیشنهادهایی آموزشی برای خروج از تنگنای ایده مذکور مطرح شده است که بر اساس آن ها باید دانایی تجربی-فناورانه را در جغرافیای گسترده ی همه ی گونه های دانایی، در جای خودش مستقر ساخت. به علاوه باید به ابعاد خیال ورزانه، اجتماعی و اخلاقی آموزش توجه مبذول داشت.
The term "knowledge based society" has been used in our policy making processes. Careful consideration indicates that knowledge here refers to science and High• Tech in the current world. It means that other types of knowledge are ignored and even applied knowledge is solely sought in either explicit or practical forms. Criticizing this idea, the present paper identified two types ofreduction; ') reduction of various types of knowledge to experimental and technology-driven ones, and
'1') reduction of forms of knowledge to applied information while neglecting other implicit layers involved. Further, ethics has no room in a knowledge based society. Critical analysis of knowledge in such notion would result in some implications for teaching and learning processes. The current paper suggested some ways to go out of such crisis and asserts that the experimental and technology-driven knowledge should be accommodated in a wide-ranging realm of knowledge which is broad enough to embrace all other types of knowledge. Moreover, imaginative, social and moral dimensions of education should be particularly considered.
Machine summary:
در عالم تعلیم و تربیت پیشبینی پارادایم جدیدی در برنامهی درسی میشود که برنامهریزان باید به فضایی متفاوت بیندیشند و در آن تأمل کنند و به فکر طراحیهای جدید در برنامهی درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به ویژگیهای آن باشند.
در مقاله دوم اصولی را که باید برنامه ریزان درسی در فضای تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات به آن توجه داشته باشند پرداخته است سبک نگارش مقاله اطلاعات مربوط به منابع در پایان مقاله،به ترتیب الفبایی،با ذکر نامخانوادگی و نام نویسنده،سال انتشار، عنوان منبع،نام مترجم منبع(در صورتی که به ترجمهی فارسی آن استناد میشود)،نام ناشر به تفکیک منابع فارسی و انگلیسی تنظیم شود.
اینگونه مطالعات و این نگرش به علم،با کسب قدرت ملازم است و چنانکه فولر میگوید:«امروزه فهم عمومی از علم فنی در STS ،گونهی تغییر شکل یافته و تا حدی خصوصی از مجموعهی نظامی-صنعتی است که طی جنگ سرد،تحولات علم و فناوری برحسب آن درک و دیافت میشد» (Fuller,2006:67) حال اگر مدینهی فاضلهی موردنظر در جامعهی دانایی محور را با آنچه در نظر افلاطون و کسانی چون فارابی بوده است،مقایسه کنیم،تفاوتها آشکار خواهد شد.
برای مثال،ممکن است از اطلاعات تاریخی در دانش فیزیک استفاده شود،اما این اطلاعات باید در قالب ویژگیهای خاص صورت دانش فیزیکی قرار گیرد.
این رفع نقص،از سویی در گرو آن است که دانایی علمی و تجربی،به اطلاعات فروکاسته نشود،بلکه به صورتهای دانش(به تعبیر هرست)و به ابعاد منی دانش تجربی(به تعبیر هاملین)توجه شود.