Abstract:
در عصر حاضر مسائلی مانند جهانی شدن،«فناوری اطلاعات و ارتباطات»(فاوا)،گوناگونی فرهنگی و...برنامهی درسی را تحت تأثیر قرار داده است.در مقالهی حاضر سعی شده است،اصول برنامهی درسی مبتنی بر فاوا براساس«مطالعات تطبیقی توسعهی فاوا در کشورهای جهان»،«سند پیشنهادی فلسفهی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران»و«طرح بررسی ویژگیهای انسان مطلوب نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در افق بیست ساله»تبیین شود.در مطالعات تطبیقی،جنبههای نظری و عملی توسعهی فاوا در چهار کشور نمونه مورد بررسی قرار گرفته و سپس سعی شده است،یافتههای سه مطالعهی یاد شده در کنار هم قرار داده شوند و بر این اساس،با روش استنتاجی-قیاسی اصول حاکم بر برنامهی درسی استنتاج شود.
Currently various issues including globalization, ICT, cultural diversity, and the like have affected the curriculum. The present paper aimed to articulate JCT Based curriculum principles on the basis of various documents including, "Comparative studies on development of ICT in the world", "The first draft of philosophy of education in the lslamic Republic of Iran", and "Report on characteristics of the ideal human being in the Islamic Republic of Iran with a 20-year horizon". In comparative studies, both theoretical and practical issues associated with ICT development in four countries were examined and integrated in order to elicit principles of curriculum development using deductive methods.
Machine summary:
بر این اساس،در نوشتهی حاضر برآنیم که با توجه به تجربههای جهانی و مطالعات تطبیقی، و فلسفه،اصول و مبانی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران،اصول برنامهی درسی مبتنی بر فاوا را ارائه کنیم تا سیاستهای توسعهی فاوا و تصمیمگیریهای اجرایی در مورد آن،به صورت وصلهای به نظام آموزش و پرورش کشور جلوه نکند و براساس اصول روشن و مدونی که با فرهنگ بومی تناسب دارد،انجام پذیرد.
در این مقاله سعی شده است با توجه به مطالعات تطبیقی،سند فلسفهی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران،و طرح بررسی ویژگیهای انسان مطلوب نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در افق بیست ساله،اصول برنامهی درسی مبتنی بر فاوا ارائه شود.
جمعبندی براساس مطالعات تطبیقی چهار کشور نمونه و سایر مطالعات ذکر شده،میتوان تأکید بر موارد زیر را ملاحظه کرد: 1-تأمین زیرساختها و تجهیزات 2-آموزش معلمان،مدیران و سایر کارکنان آموزش و پرورش 3-توجه به فراهم آوردن موقعیتهای عملی برای کاربرد فاوا در برنامهی درسی 4-تلاش برای شرکت در پروژههای جهانی آموزشی و توسعهی ارتباطات اینترنتی 5-تولید محتوای الکترونیکی و چندرسانهای 6-گسترش پژوهش در زمینهی فاوا و تعلیم و تربیت 7-تأکید بر پرورش خلاقیت 8-تأکید بر تفکر انتقادی 9-تأکید بر مشارکت گروهی 10-تأکید بر خوداتکایی و خودکنترلی 11-تأکید بر تلفیق فاوا برنامهی درسی و فرایند یاددهی-یادگیری 12-تأکید بر گسترش سواد اطلاعاتی در همهی سطوح آموزش عمومی 13-ایجاد نظام ارزشیابی مبتنی بر فاوا 14-تأکید بر رویکردهای جدید دربارهی نقش معلم،دانشآموز،شیوههای آموزش و ارزشیابی در برنامهی درسی مبتنی بر فاوا از مجموعه نکات جمعبندی شده،نکات سه،هفت،هشت،نه و ده را میتوان در تدوین اصول برنامهی درسی مبتنی بر فاوا مورد توجه قرار داد.