Abstract:
هدف: شادی از بنیادی ترین مفاهیم روانشناسی مثبت گرا است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر انواع الگوهای ارتباطی خانواده، از جمله توافق کننده، کثرت گرا، محافظت کننده و بی قید بر میزان شادی بود.
روش: این بررسی از نوع مقطعی است. شرکت کنندگان در پژوهش 200 دانش آموز (100 دختر و 100 پسر) دبیرستانی شهر شیراز بودند که به روش خوشه ای- چندمرحله ای- تصادفی نمونه گیری شدند. برای سنجش شادی، پرسش نامه تجدیدنظرشده آکسفورد و برای تعیین انواع الگوهای ارتباطی، پرسش نامه تجدیدنظر شده کوئرنر و فیتزپاتریک به کار برده شد. پایایی پرسش نامه ها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها به شیوه تحلیل عامل سنجیده شد. تحلیل داده ها به کمک تحلیل واریانس انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان دادند که بین الگوهای ارتباطی از نظر میزان شادی تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0p< ). آزمون تعقیبی شفه نشان داد که در الگوهای توافق کننده و کثرت گرا میانگین نمره شادی بالاتر و در الگوهای محافظت کننده و بی قید میزان آن پایین تر است (05/0p<). هم چنین در الگوی توافق کننده و کثرت گرا میزان شادی پسران بالاتر از دختران بود.
نتیجه گیری: جهت گیری گفت و شنود، در مقایسه با جهت گیری همنوایی، به ویژه در پسران، عامل اصلی در ارتباطات خانوادگی است که شادی بیشتر را در پی دارد.
Machine summary:
"ترکیب دو نوع جهتگیری یاد شده چهار نوع خانواده راپدید میآورد که عبارتند از: (1)- namgileS (2)- nosliW (3)- nrubdarB (4)- ztivolpaC (5)- nevohneeV (6)- elygrA (7)- nodlehS (8)- yskrimobuyL (9)- tniop-tes (10)- ecnatsmucric (11)- seitivitca lanoitnetni (12)- lanoitilov (13)- llepmaC (14)- doowlE (15)- redarhcS (16)- noitasrevnoc (17)- ytimrofnoc (18)- renreoK (19)- kcirtapztiF الف)خانوادههای توافق کننده1،که گفت و شنود وهمنوایی بالایی دارند.
(1)- lausnesnoc (2)- citsilarulp (3)- evitcetorp (4)- eriaf-zessial (5)- gnauH (6)- meetse-fles (7)- erusolcsid-fles (8)- gnirotinom-fles (9)- lortnoc fo ytilibarised (10)- ytilibarised laicos (11)- ssenyhs (12)- ytilibaicos (13)- ikaM (14)- tsnuKyduG (15)- adihsiN (16)- lgnettiV (17)- tloH (18)- sreteP-namdnaL (19)- nosaraS (20)- eniveL (21)- nahsaB (22)- htimS (23)- sidnairT (24)- nniuS (25)- arumakO (26)- akruG (27)- ouL (28)- hihS &%05116RVRG051G% در پژوهش حاضر با الهام از مدل شلدون و لیبومیرسکی(2004)تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده،به عنوان عامل"شرایط"،برشادی بررسی شد.
جدول 1-میانگین و انحراف معیار نمرههای آزمودنیهای پژوهش درمقیاس تجدید نظر شده شادی آکسفورد برحسب ویژگیهای سوگیریدر ارتباطهای خانوادگی در دختران (100-n) و پسران (100-n) (به تصویر صفحه مراجعه شود) انواع الگوهای ارتباطی خانواده برپایه دو گونه سوگیریهمنوایی و گفت و شنود تشکیل شد.
(1)- skoorB (2)- nayR (3)- mooN (4)- tnemhcatta eruces (5)- nelA (6)- ressuaH (7)- lleB (8)- rennoc'O (9)- ynneK (10)- rehcallaG (11)- relloN (12)- nallaC (13)- nothguaNcM (14)- sselesyaM &%05117RVRG051G% در زمینه عدم تفاوت دختران و پسران در خانوادههایمحافظت کننده،میتوان گفت که در خانوادههایی با سلسلهمراتب قدرت تعریف شده،هردو جنس به یک صورت تحتتأثیر قرار میگیرند."