Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط اختلال های رفتاری، سبک های مقابله ای و راهبردهای مقابلهای در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر تهران بود.
روش: این بررسی از نوع توصیفی و همبستگی بود. 420 دانشآموز (195 پسر و 225 دختر) که از سه منطقه شهر تهران (مناطق یک، شش و 16) به تصادف انتخاب شده بودند، دو پرسش نامه بررسی مشکلات و نقاط قوت و راهبردهای مقابله ای نوجوانان را تکمیل کردند. داده ها به کمک آماره همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
یافته ها: بین اختلال های رفتاری با سبک مقابله کارآمد و سبک مقابله مراجعه به دیگران ارتباط منفی معنی دار یافت شد (001/0p<). تحلیل رگرسیون گام به گام تفاوت معنی داری را میان نمرات مقیاس های اختلال رفتاری و راهبردهای مقابله ای نشان داد (001/0p<). افزون بر آن از میان راهبردها، راهبردهای تفریحات فیزیکی، سخت کوشی، حمایت اجتماعی، آرام سازی، کنار نیامدن، تمرکز مثبت و کاهش تنش با اختلال های رفتاری رابطه معنی دار داشتند (55/0=R) و در مجموع 31/0 اختلال های رفتاری را تبیین می کردند (307/0=2R).
نتیجه گیری: سبک های مقابلهای کارآمد و ناکارآمد و راهبردهای مربوط به آنها توانایی پیش بینی معنی دار اختلال های رفتاری را دارند. راهبردهای مقابله ای می توانند بخشی از تغییرات مربوط به اختلال های رفتاری را تبیین کنند.
Machine summary:
"یافتهها:بین اختلالهای رفتاری با سبک مقابله کارآمد و سبک مقابله مراجعه به دیگران ارتباط منفی معنیدار یافت شد(به تصویر صفحه مراجعه شود)تحلیل رگرسیون گامبهگام تفاوت معنیداری را میان نمرات مقیاسهای اختلال رفتاری و راهبردهای مقابلهای نشان داد(به تصویر صفحه مراجعه شود)افزون بر آن از میان راهبردها،راهبردهای تفریحات فیزیکی،سختکوشی،حمایت اجتماعی،آرامسازی،کنار نیامدن،تمرکز مثبت وکاهش تنش با اختلالهای رفتاری رابطه معنیدار داشتند (0/55-R) و در مجموع 0/31 اختلالهای رفتاری را تبیین میکردند (0/307-2^R) .
(1)- adnA (2)- droffeJ (3)- iksworomoK (4)- gnueL (5)- gnoW (6)- gnueL (7)- relmmetS (8)- lhatS-namreH (9)- relmmetS (10)- nosreteP (11)- kesvaK (12)- eknerK-egffieS (13)- inomiS (14)- avatsavirtS (15)- eldniW (16)- niwdlA (17)- nosneveR (18)- snilloC (19)- yarbwoM (20)- eebyB (21)- zemoG (22)- raglE (23)- ttelrA (24)- sevorG (25)- nreplaH (26)- gnipoc hcaorppa melborp (27)- noitalerroc (28)- retsluc egats-itlum (29)- eriannoitseuQ seitluciffiD dna htgnertS (30)- namdooG این پرسشنامه دارای پنج خرده مقیاس نشانههای هیجانی،مشکلات سلوک،بیشفعالی-کمبود توجه،مشکلاتارتباطی با همسالان و رفتارهای جامعهپسند(نقاط قوتکودک)میباشد.
همان گونهکه جدول 2 نشان میدهد میان شمار زیادی از راهبردهای(1)- reztleM (2)- yeliaB (3)- grebnegaH (4)- renssoR (5)- renreoW (6)- regrebnehtoR (7)- nenialeksoK (8)- rekceB (9)- troper-fleS htuoY (10)- egtteB (11)- ytivitisnes (12)- elacS gnipoC tneceselodA (13)- grebnedyrF (14)- siweL (15)- noisserger elpitlum esiwpets &%05212RVRG052G% مقابلهای سنجیده شده و نمره پرسشنامه اختلال رفتاری ارتباطوجود دارد.
وزنسبک مقابلهای کارآمد(به تصویر صفحه مراجعه شود)و سبکمقابلهای ناکارآمد(به تصویر صفحه مراجعه شود)نشان میدهد کهاین متغیرها میتوانند تغییرات مربوط به اختلالهای رفتاری راپیشبینی نمایند که در صورت تعمیم،وزن این سبکهابه ترتیب برابر با 0/59-و0/22 خواهد بود."