Abstract:
شناخت مذهب راویان و آگاهی از وثاقت آن ها، به دلیل تاثیرگذاری بر گونه رویارویی با روایات ایشان، از دیرباز مورد اهتمام رجال پژوهان شیعی بوده است. در ره گذر معرفی ویژگی راویان، گاه با گزارش هایی روبه رو هستیم که پذیرش آن ها دشوار می نماید. عامی شمردن غیاث بن کلوب از این دسته گزارش هاست. از دیگر سو کارکرد، گونه های مختلف اطلاعات کتاب هایی چون فهرست نجاشی و فهرست شیخ طوسی در معرفی راویان به فراموشی سپرده شده است. در این پژوهش بر آنیم تا بر عامی شمردن غیاث بن کلوب خط بطلان کشیده و شیعی بودن وی را اثبات کنیم؛ در این مسیر نگاهی نیز، به کتاب های رجالی عامه و رویکرد آنان به غیاث بن کلوب خواهیم داشت.
Since early days of hadith scholarship،Shiite rijal scholars have made efforts to know the hadith reporters’ religion and their reliability due to the influence of their approach to hadith transmission. Sometimes، we met some hadith reports while describing the characteristics of hadith reporters which are difficult to understand. One of them is to consider Ghiyath bn Kallub al- Bajali as `ammi (Sunni). On the other hand different sorts of information from books such as Najashi’s fihrist، and Shaykh Tusi’s Fihrist in description of hadith reporters have been neglected. In this study، the auther tries to reject this claim that Ghiyath bn Kallub al-Bajali is an `ammi and prove that he is a Shia. To do so، he also takes a look at some rijal books of 2 the people of Sunnah and investigates their views about him.