Abstract:
بیان شده است و در پایان،رهنمودهای برگرفته از آن در آموزش فلسفه به کودکان تبیین شده است تا زمینه برای افزودن غنای فلسفی این برنامه فراهم شود. تفکر فلسفی ویژگیهای خاصی دارد که آن را از سایر انواع تفکر از جمله تفکر علمی،متمایز میکند.یکی از مهمترین آنها،وابستگی تاریخی است.به عبارت دیگر،تفکر فلسفی یا فلسفه ورزی مستلزم مواجهه و کاوش منتقدانه در پیشینهء معرفت فلسفی است.ازاینرو است که ارتباطی حیاتی و تنگاتنگ میان تاریخ فلسفه و فلسفه برقرار است.گویی فلسفه،حیات و بقای خود را از سر چشمهء تاریخیاش میگیرد. مقالهء حاضر از منظری فلسفی به برنامهء آموزش فلسفه به کودکان نگریسته است و غنای کم فلسفی آن را نشان داده است.براساس این آسیبشناسی فلسفی،سعی شده است،ابتدا نحوهء مواجههء این برنامه با تاریخ فلسفه،تبیین و بررسی شود؛ آنگاه براساس انتقاد برخاسته از این مسئله،جایگاه و اهمیت تاریخ فلسفه در فلسفه ورزی فیلسوفان،مورد ارزیابی قرار گیرد.با توجه به اهمیت خاص تاریخ فلسفه در منظر هگل،در ادامهء مقاله،جنبههایی از فلسفهء او،از جمله رسالت فلسفه، روش فلسفی،اهمیت تاریخ فلسفه در فلسفه و چگونگی آموزش فلسفه از منظر او
Machine summary:
"تبیین و بررسی جایگاه تاریخ فلسفه در برنامه آموزش فلسفه به کودکان با تأکید بر دیدگاه هگل دکتر خسرو باقری استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران مراد یاری دهنوی دانشجوی دکترای فلسفهء تعلیم و تربیت دانشگاه تهران چکیده تفکر فلسفی ویژگیهای خاصی دارد که آن را از سایر انواع تفکر از جمله تفکر علمی،متمایز میکند.
با توجه به اهمیت خاص تاریخ فلسفه در منظر هگل،در ادامهء مقاله،جنبههایی از فلسفهء او،از جمله رسالت فلسفه، روش فلسفی،اهمیت تاریخ فلسفه در فلسفه و چگونگی آموزش فلسفه از منظر او بیان شده است و در پایان،رهنمودهای برگرفته از آن در آموزش فلسفه به کودکان تبیین شده است تا زمینه برای افزودن غنای فلسفی این برنامه فراهم شود.
لیپمن در مور تفاوت دیدگاه خود در برنامهءهء فلسفه برای کودکان با دیدگاه برنامهء فلسفه با کودکان1بیان میدارد که فلسفه در برنامهء او،آموزشی است برای واداشتن ذهن کودک به کوشش در جهت پاسخگویی به نیاز و اشتیاقی که او به معنا دارد و نیز بهرهمندی از فلسفه به منظور بهبود بخشیدن به یادگیری همهء موضوعات موجود در این برنامه.
(ناجی،8731:33) لیپمن در رویکرد خود تلاش کرده است تا با مطالعهء تاریخ تقریبی 0052 سالهء فلسفه،مهمترین مفاهیم،روشها و پرسشهای2پایداری که فیلسوفان بزرگ در فلسفه ورزی خود،دغدغهء آن را داشتهاند،بیابد و آنها را محور قصههای فلسفی و کتابهای راهنمای برنامهء خود قرار دهد(همان،ص 501).
با توجه به مراحلی که هگل در سیر تکاملی ذهن مطرح میکند،یعنی مراحل انتزاعی،دیالکتیکی و نظری،و بیان میدارد فلسفهء واقعی رسیدن به مقام خرد ایجابی است؛پیامد این دیدگاه در آموزش فلسفه به کودکان این است که باید از یک سو زمینهء رشد ذهنیت فلسفی در کودکان فراهم شود،به گونهای که آنها امور متضاد را غیرقابل جمع ندانند."