Abstract:
شرکتها میتوانند با بدکارگیری استراتژیهای بخشیندی, در امر انتخاب پخشهای بازار هلف
متخحصص شوند و از طریق درک نیازهای مشتریان مزیتهایی فراتر از رقیا رکه دهند. (
,mcdonald 1995). پخشبندی بهدلیل وجود روشهای بالقوه ,زیاد برای گروهبندی مشتریان و مزیت رفابتی متقاوت
آنهاء پخشپندی بازار تقش کلیدی در ی استراتزیک اقا میکندا :2005 ,bingham 181).
در این مقاله به بررسی چهار روش ابشبندی پازارهای صنستی: پخشپندی خرد و کلان؛
بخشپندی بر مبنای رفتار خرید گروه او-فردحشبندیبازارهای بللغ و بخشپندی بر اساس تعهدات و
مسوولیتهای خرید افراد, میپردازیم و ویژگیهای هر یک از این روشها و رویکردهای چندگانهی آنها
ارائه میشوند. در مطالعهی موردی مقاله یج فرضیة بر مینای,متغیرهای در بخشبندی بازار ۲۸ شرکت
پایین دستی پتروشیمی (مدل سطحبندی] مورد برض و ارمو زار میگیرند و تحلیل هر یک از پنج فرضیه
ارائه میشوند. برای آزمون فرضیهها ا زآزمون آماری میانگین دو جامعه, تحلیل سلسله مراتبی؛ تکنیک
رجحان ترتیبی با تشابه پاسخ ایدهآل استفاده بهعمل میآید.
Machine summary:
برای مثال یک عرضهکنندهی کوچک مواد شیمیایی صنعتی بعد از بخشبندی مشتریان موردنظر بر مبنای اندازهی شرکت،شرکتهای بزرگی که میزان نیازمندی آنها فراتر از ظرفیتتولید شرکت است را مورد توجه قرار نخواهد داد.
زمون فرضیهی دوم جدول 3:آزمون مقایسه میانگین دو گروه اثربخش و غیر اثربخش متغیرهای عملیاتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نآوری باتوجه به جدول 3 مقدار بحرانی برای این متغیر با درجه آزادی 3-'fd، 353/2--?3,50/0t است.
بنابراین در سطح اطمینان 95درصد،فرض ?0h مورد تأیید قرار میگیرد و میتوان گفت فنآوری شرکت یکی از متغیرهایکارآمد در بخشبندی بازار صنعت پتروشیمی است.
زمون فرضیهی سوم جدول 4:آزمون مقایسه میانگین دو گروه اثربخش و غیراثربخش رویکردهای خرید (به تصویر صفحه مراجعه شود) اهیت روابط موجود مقدار بحرانی این متغیر با درجهی آزادی 1-'fd در سطح خطای 5 درصد، 413/6--1,50/0t است.
یاستهای خرید در سطح اطمینان 95 درصد و با درجه آزادی 3-'fd، مقدار بحرانی 353/2-- 3,50/0t است و آمارهی آزمون براساس جدول 4 برابر 66/0-'t میباشد که در ناحیهی تأییدفرض صفر یعنی اثربخش بودن سیاستهای خرید در بخشبندی بازار صنعت پتروشیمی،قرار دارد.
به علت اینکه آمارهی آزمونبزرگتر از مقدار بحرانی است فرض صفر آزمون یعنی بیشتر بودن میانگین گروه اثربخشمورد تأیید قرار میگیرد و در نتیجه میتوان گفت که فوریت انجام سفارش میتواند دربخشبندی بازار صنعت پتروشیمی نقش ایفا کند.
باتوجه به تحلیلیافتههای تحقیق،میتوان گفت مدل مطرح شده در این تحقیق یکی از روشهای مهم وکارآمد برای بخشبندی بازار صنعت پتروشیمی است که میتوان با اصلاح و و تعدیلمتغیرهای آن به مدلی جامعه و کارآمد در این زمینه دست یافت.