Abstract:
سیستم حملونقل ریلی به ویژه مترو،با توجه به نقش مهمی که برای آن درنظر گرفته شده است.در آینده مسئولیتبخش قابل توجهی از سفرهای شهروندان تهرانی را برعهده خواهد داشت.یکی از موارد مهمی که در برنامهریزی توسعه با محوریت حملونقل باید مدنظر داشت،موضوع تغییرات لازم در کابریهای اطراف ایستگاه مترو است.ایستگاههای حملونقل ریلی یک ایستگاه معمولی نیستند بلکه مکانی برای فعالیتهای مختلفاند که میتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند،محیط پیرامون را تحت تاثیر قرار داده و نوع و ترکیب فعالیتهای مستمر را تغییر دهند.در واقع برنامهریزی برای پیشبینی فضاها و عناصر شهری منجر به ساماندهی فضاهای اطراف ایستگاههای مترو،ارتقای هویت شهری این فضاها، مطلوبیت بیشتر در این فضاها،بهبود کیفیت محیط شهری،افزایش میزان استفاده از مترو،ایمنی و راحتی بیشتر،صرفهجویی در زمان و مصرف انرژی، کاهش آلودگیهای زیستمحیطی و اثرات مثبت اقتصادی میشود.هدف پژوهش حاضر،برنامهریزی کاربری ارضای با رویکرد توسعه حملونقل محور در اراضی اطراف ایستگاه مترو صادقیه است.بدینمنظور،پس از مطالعه و بررسی نظریات و رویکردها تلفیق کاربری اراضی و حمل و نقل شهری،با استفاده از تکنیک جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه به بررسی تمایلات مردم در استفاده از اراضی پیرامون ایستگاه مترو از دیدگاه عرضه زمین و تقاضای سفر در 4 سطح پرداخته شد.نتایج حاصل از پرسشنامه نشان داد که در صورت احداث فعالیتهای متنوع در اطراف ایستگاه مترو 93 درصد افراد پاسخگو تمایل داشتند بدون وسیله نقلیه شخصی و با پرداخت هزینه حملو نقل عمومی از این مکان استفاده نمایند.بهطور کلی مطالعات نشان میدهند که حملونقل ریلی به تنهایی برای ایجاد توسعه کافی نیست،بلکه نیروهای قدرتمند بازار و سیاستهای حمایتی عمومی نیز دراینزمینه مورد نیاز میباشند.
Machine summary:
"نتایج حاصل از پرسشنامه نشان داد که در صورت احداث فعالیتهای متنوع در اطراف ایستگاه مترو 93 درصد افراد پاسخگو تمایل داشتند بدون وسیله نقلیه شخصی و با پرداخت هزینه حملو نقل عمومی از این مکان استفاده نمایند.
او توصیف پر از جزئیاتی از ایده این الگوی توسعه ارائه میکند: «توسعه حملونقل محور به عنوان مرکزی با آمیزهای متراکم از کاربریهای مسکونی،تجاری،اداری و عمومی و فضای باز است که در آن مغازههای خردهفروشی و خدماتی در یک هسته تجاری با دسترسی آسان نسبت به خانهها قرار گرفتهاند(حدود 600 متر یا 10 دقیقه پیاده روی).
ویژگیها و عناصر توسعه حملونقل محور توسعه حملونقل محور در واقع نوعی یکپارچگی عملکردی میان کاربری زمین و حملونقل را از طریق ایجاد یک جامعه فشرده و متراکم،قابل پیادهروی به همراه کاربری مختلط و ایستگاه حملونقل قابل دسترس توسط پیاده بوجود میآورد و برای آفرینش چنین محیطی، TOD نیازمند اصولی است که باید این اصول مدنظر قرار گیرد تا بتوان آن را ایجاد نمود.
از مهمترین اقداماتی که در توسعه حوزه نفوذ مجتمعهای ایستگاهی شبکه حملونقل ریلی مترو در شهرها باید مورد توجه قرار گیرند،میتوان به موارد زیر اشاره نمود: -ایجاد مسیرهای مستقیم و ایمن عابرین پیاده به مجتمعهای ایستگاهی را ارتباط مناسب به شبکه عابرین پیاده شهری و ایجاد مسیرهای ایمن و مجزا برای عابرین پیاده در محل تقاطع آنها با ترافیک موتوری که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1.
از میان این افراد 65 درصد زنان نسبت به ایجاد مراکز خرید و فعالیتهای متنوع در اطراف ایستگاه مترو صادقیه اظهار تمایل کردند و از میان فعالیتهای مورد نظر آنها بیشترین آمار مربوط به فروشگاههای زنجیرهای و مراکز تفریحی بود."