Abstract:
آیت اله شیخ محمد رضا جعفری ضمن ترجمه انگلیسی کتاب اصول کافی، تعلیقات ارزشمندی بر آن افزوده است. در این گفتار، تعلیقات نگارنده بر بخشی از یکی از ابواب کافی آمده است. نگارنده در این تعلیقات، درباره ام سلیم، زیدبن علی بن حسین علیهم السلام و فرزندش عیسی، اقدامات بنوالحسن در قرن دوم هجری (هشتم میلادی)، محمدبن عبداله نفس زکیه و چند تن از بستگانش،نکات تاریخی مهمی بیان کرده است
Machine summary:
"(وفاء الوفا،جلد 4،ص 1127-1126؛معجم البلدان،جلد 1،ص 198؛المغانم المطابة،جلد 1،ص 16؛ معجم ما استعجم،ج 1،ص 154) *ص 584-همان باب،ح 17،ذیل«ینقلها فی ولدهما-یعنی الوصیة-لفعل ذلک الحسین»: در روایت الکافی و در روایاتی که با تکیه بر این حدیث نقل شدهاند،در متن «الحسین»آورده،و ما روایت دیگری نداریم که بتوانیم آن را مقایسه کنیم،اما اینطور به نظر میرسد که لغت باید«الحسن»بوده باشد،زیرا پاسخ بهتری را به سؤال عبد الله بن الحسن ارائه میکند:اگر بعد از امام حسین علیه السلام امامت به پسران امام حسن علیه السلام منتقل شده باشد،پس چرا امام حسین علیه السلام پسر خود را برای امامت بر نگزیده است،و یا امامت را بین پسران هر دوشان تقسیم نکرده است؟دلیل دوم برای این ضبط،آن است که جمله«و لقد ولی ترک ذلک»براساس قرائت مجلسی (نگاه کنید به مرآت العقول،جلد 4،ص 127)و بر اساس ترجمۀ ما،اگر تبدیل به«و لقد ولیا و ترک ذلک»شود،معنای بیشتری را میرساند،به معنی اینکه«او به عنوان(خلیفه) برگزیده شد،اما از آن انصراف داد.
*ص 589-همان حدیث،ذیل«علی هذا عاهدتم رسول الله صلی الله علیه و اله و لا بایعتموه»: ابو الفرج اصفهانی(از طریق سلسله روایی خود)از امام صادق علیه السلام روایت میکند که ایشان از پدرشان و پدرشان از پدرشان(تا میرسد به حضرت علی علیه السلام)نقل میکنند که«در شب عقبه،آنگاه که نمایندگان قوم اوس و خزرج با پیامبر بیعت کردند(قبل از هجرت)،علی علیه السلام نیز حاضر بود.
(مقاتل،ص 248-247؛مروج الذهب،جلد 6،ص 108-107؛ابن ابی الحدید، جلد 7،ص 138) از عیسی بن عبد الله نقل شده است که:«محمد بن عبد الله از زمان کودکی تا بزرگسالیاش،خود را پنهان میساخت و از مردم کناره میجست و با آنان مکاتبه مینمود و از آنها میخواست از او پیروی کنند و به خود نام مهدی داده بود."