Abstract:
ی شبیه به همان موجود اصلی را آزمایش و تجربه کنند.این مقاله درصدد است که جریان اصلی خلقت انسان را با توجه به آیات مربوط روشن سازد و از رهگذر آن،کیفیت و امکان رجعت انسان را گوشزد کند.سرانجام،جایگاه اینگونه تلاشهای علمی محققان علوم تجربی را،در حد امکان بررسی نماید.
Machine summary:
"قرآن مجید،ابتدای آفرینش انسان را به گونهای گزارش میکند،که میتوان آن را به ترتیب چنین تصور نمود:آفرینش از خاک: «و الله خلقکم من تراب ثم من نطفة» (فاطر،11)آفرینش از آب: «و جعلنا من الماء کل شیء حی» (الانبیا،03) آفرینش از گل(با ترکیب آب و خاک): «الذی أحسن کل شیء خلقه و بدء خلق الانسان من طین» (السجده،7)آفرینش از شیرهء گل: «و لقد خلقنا الانسان من سلاسة من طین» (المؤمنون،21) آفرینش از گل چسبان: «إنا خلقناهم من طین لازب» (الصافات،73)آفرینش از سفال گل خشکیده در بستر مردابی بویناک: «و لقد خلقنا الإنسان من صلصال من حمأ مسنون» (الحجر،62) البته برخی از مفسران معتقدند که آیات فوق،تنها به خلقت آدم از خاک اشاره میکند و نسل آدمی از نطفه به وجود آمدهاند.
و بدأ خلق الآنسان من طین،ثم جعل نسله من سلالة من ماء مهین» (السجده،7 و 8)به این ترتیب، همان مولکولهای نامرئی آفریده شده از خاک زمانی که میخواهند در قالب نسل بشر به دنیا بیایند،به صورت نطفهای در بطن مادر جای میگیرند،زیرا رحم مادر،مرداب مناسب و مستعد رشد برای اوست.
به این ترتیب این سوال به ذهن آدمی متبادر میشود که اگر قرار باشد جهت به تصویر کشیدن قدرت قاهرهء الهی در احیاء موات به جریان خلقتی از خلایق اشاره شود؛چرا هر بار،رشد و بالندگی تخم گیاهان در دل خاک گزارش گردیده است؟به گونهای که هر بار، بازآفرینی انسانها و برپایی عمومی آنان را،با همان جریان مقایسه میکند؟این آیات هر بار اعلام میکند که«و کذلک الخروج»یعنی و همچنان است خروج آدمیان در رستاخیز،و این مقایسه در حالی است که انواع آثار عظیمتر الهی در خلقت و جانبخشی مشهود است."