Abstract:
ادیان موجود در تبت را میتوان ذیل چهار عنوان بررسی نمود:1-دین پیش از بودایی،-2 دین بودایی،-3 دین بن،-4 دین عامهء مردم.در دین پیش از بودایی تبت، عناصری از کیش ستایش پادشاه،در کنار پرستش کوه مقدس و خدایان مرتبط با طبیعت وجود دارد.در قرن هشتم میلادی که دین بودایی در تبت رواج یافت،بسیاری ازاین عناصر پیش از بودایی وارد دین بودایی تبتی شدند.دین بودایی در تبت،از نوع مکتب وجره یانهء بودایی است.این مکتب که خودمنشعب از مکتب مهایانه میباشد،بر آموزه های تنترهای تأکید زیادی دارد.برپایهء این آموزهها،نظامهای بودایی زیادی در تبت شکل گرفتند که هریک،معابد خاص خود را داشتند.در قرن شانزدهم میلادی،هنگامی که پادشاه مغول:لقب"دالای لاما"را به رهبر یکی ازاین نظامها اعطا کرد،اصطلاح جدیدی در دین بودایی تبتی باب گردید که این اصطلاح،دین بودایی تبتی را از دیگر مکتبهای بودایی متمایز نمود.اما دین بن،که داعیهء احیای سنت پیش از بودایی را دارد، بسیار شبیه به دین بودایی تبتی میباشد.در واقع این دین،ترکیبی است از کیش ستایش پادشاهان،پرستش خدایان مرتبط با طبیعت،اندیشههای ایرانی در مورد پیدایش گیتی و آموزههای کرمه و تناسخ بودایی.دین عامهء مردم نیز،مجموعهای از باورهای فوق، به همراه آیینهایی در جهت رهایی از قانون کرمه میباشد.آیینهایی که مردم عامی، همهساله دراعیاد خاصی انجام میدهند و در آن آیینها،به پرستش خدایان محلی و موجودات مقدس بودایی میپردازند.
Machine summary:
"تعالیم (13)- Padmasambhava (23)- Kamalas?ila (33)- Tattvasam graha (43)- Monk-scholar او که برمبنای اندیشههای بودایی قرار داشت،در تضاد با دین بومی بود و شاید تهدیدی برای این نظام پیشرفتهء کهن محسوب میشد.
باری گفته میشود آخرین جملهای که به زبان آورد،پیشبینی این مسئله بود که دو فرقهء رقیب در دین بودایی تبتی به وجود خواهد آمد و در آن زمان شاگرد او،کملشیله،مجبور میشود برای فرونشاندن این بحرانها به تبت سفر کند و تعالیم او را دوباره تثبیت نماید(ر.
در سنت تبتی چنی روایت میشود که وی در زمان باستان،به خاطر شکل شبیه به میموناش،نقش جد مردم تبت را ایفا میکرد و به منظور اینکه آموزههای بودا میبایست در موقع مناسب در تبت رشد مییافت،در قالب پادشاه بزرگ تبت سرون-بستن-سگم-پو36که امپراتوری تبت را در قرن هفتم به وجود آورد،در تبت جلوه نمود،بنابراین اولو کتیشوره بود که دین بودایی را در سرزمین برفها برقرار ساخت.
در این دوران در غرب تبت دو شخصیت برجسته وجود داشتند:یکی از آنها فردی به نام رین-چن-بزن-پو56بود که در گروه افرادی قرار داشت که توسط یه-شس-اود به کشمیر اعزام شده بودند و دیگری اتیشه66نام داشت،راهبی هندی که برای ایجاد اصلاحاتی در دین بودایی به تبت (36)- Sron?-bstan-sgam-Po (46)- Ye-s?es-?od (56)- Rin-chen-bzan?-Po (66)- Atis?a آمده بود(ر.
این نظامها،نه تنها یک قانون یکسان بودایی تبتی را به عنوان اساس و بنیان خود پذیرفتند(که نهایتا در قرن سیزدهم،این قانون گردآوری شد و تقریبا شامل کل آثار ترجمه شده از نسخههای اصلی بودایی سانسکریت میباشد)،بلکه بسیاری از آنها درست مثل نظامهای مختلف مسیحی به وسیلهء افراد دینی برجسته بنیاننهاده شدند."