Abstract:
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری با هوش گروه خاص و منحصر به فردی از دانشآموزان را تشکیل میدهند(برنت و مسیچن،1002).هوش بالا جزء خصوصیات و صفات بارز این دانشآموزان میباشد که این هوش بالا باعث نادیده گرفتن و پنهانماندن ناتوانی یادگیری آنهاست و گاهی ناتوانی یادگیری آنان باعث شناسایی نشدن آنها به عنوان دانشآموزان باهوش است. متخصصان آموزش و پرورش کودکان استثنایی، دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری با هوش را به سه گروه طبقهبندی کردهاند که همهی این گروهها نیاز به برنامههای خاص کودکان باهوش و بااستعداد و همچنین آموزش ویژه برای بهبود ناتوانی یادگیری خود دارند. آموزش راهبردهای یادگیری یک پیشنهاد انطباقی برای استفاده از دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش و روشی برای افزایش و استفاده از تواناییها و نقاط قوت این دانشآموزان است که هنوز نتوانستهاند با ناتوانیشان سازگاری حاصل کنند(وایلد و هولت،9991)1. راهبردهای یادگیری به این دانشآموزان کمک میکند تا به هنگام یادگیری و دانستن مطالب،پیشرفت خود را زیر نظر بگیرند و میزان تسلط خودشان را بر مطالبی که خواندهاند بسنجند و از طرف دیگر روشهای کنترل و نظارت بر یادگیری خود را بدانند(الیس،3991).در این مقاله سعی شده است با معرفی دانشآموزان باهوش دارای ناتوانی یادگیری و ارائه صفات و خصوصیات رفتاری و تحصیلی آنان سعی در شناسایی این گروه از دانشآموزان در مدارس شود تا با ارائه راهبردهای یادگیری ویژه بتوان آنان در رسیدن و شکوفا کردن استعدادها و تواناییهای بالقوه و هوش بالایشان یاری کرد.
Machine summary:
"دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری با هوش گروه
شناسایی نشدن آنها به عنوان دانشآموزان باهوش است.
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری با هوش را به سه
آموزش ویژه برای بهبود ناتوانی یادگیری خود دارند.
استفاده از دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش و
راهبردهای یادگیری به این دانشآموزان کمک میکند
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری است.
زیرا آنان انتظار دارند تا این دانشآموزان باهوش در
کرده)و اثر یکدیگر را خنثی کرده و باعث شناسایی نشدن آنها در مدارس عادی است و این دانشآموزان نه
دانشآموزان باهوش دارای ناتوانی یادگیری پنهان،نشان
این ناتوانی مانع بزرگی است برای رسیدن آنان به
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش با مهارتها
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش خدمات
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش برای آینده
دارای ناتوانی یادگیری باهوش کمک میکند دانش
لازمه کمک به این دانشآموزان استفاده از راهبردهای یادگیری ویژه است زیرا به اعتقاد پژوهشگران،بیشتر
راهبردهای یادگیری به این دانشآموزان کمک
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش ظرفیتهای
آموزش راهبردهای یادگیری برای بهبود این مهارتها
از دانشآموزان گرفته میشود تا نقاط ضعف و قوت آنها مشخص شده و یک معیاری برای اندازهگیری
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش است تا
حافظهشان استفاده کنند در این راهبرد دانشآموزان با
این دانشآموزان کمک کنند مانند راهبرد FIRST .
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش در
سازماندهی مطالب برای این دانشآموزان بسیار مفید و
کاربرد این یادداشتها برای مطالعهکردن دانشآموزان کاغذ را تا کرده به صورتی که فقط نکات کلیدی و
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش عبارتاند
این راهبرد یادگیری دانشآموزان را تشویق میکند
دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش به"