Abstract:
این پژوهش در بهمنماه 4831 در هنرستانهای منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران انجام گرفت. هدف اصلی پژوهش مقایسهی ویژگی شخصیتی حساسیت در روابط متقابل والدین دختران ناشنوا با والدنی دختران عادی بوده است.
برای دستیابی به هدف موردنظر از پرسشنامه شخصیتی SCL 90 و پرسشنامهء اطلاعات شخصی استفاده گردیده است که پرسشنامهء SCL 90 ویژگی شخصیتی حساسیت در روابط متقابل دو گروه را مشخص نموده است و از پرسشنامهء اطلاعات شخصی برای همساننمودن دو گروه ناشنوا و عادی استفاده گردیده است.روش پژوهش حاضر علی-مقایسهای است.
جامعهی آماری این پژوهش را والدین کلیهی دخترانی که در نیمسال دوم تحصیلی 58-4831 در هنرستان دخترانه منطقه 9 آموزش پرورش شهر تهران مشغول به تحصیل بودند و همچین والدین دختران ناشنوای هنرستان ناشنوایان آموزش و پرورش منطقهی 9 تهران که در نیمسال دوم 58-4831 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میدهند.روش نمونهگیری برای گروه ناشنوا شامل کلیهء والدین دختران ناشنوای هنرستان نظام مافی و برای گروه عادی روش همسانسازی این گروه با گروه ناشنوا منظور گردید.در این پژوهش ناشنوایی دختران متغیر مستقل و حساسیت در روابط متقابل به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده و چنین فرض شد که:
بین میزان حساسیت در روابط متقابل مادران و دختران ناشنوا و مادران دختران عادی تفاوت معنیداری وجود دارد.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون x^2 و آزمون ẓtẒ همچنین از آزمون لوین جهت فرض برابری واریانسهای دو گروه ناشنوا و عادی استفاده شد.نتیجه- ای که از این پژوهش به دست آمد:
میزان حساسیت در روابط متقابل مادران دختران ناشنوا به مراتب بیشتر از میزان حساسیت در روابط متقابل مادران دختران عادی است.
همانطور که نتایج تحقیق نشان میدهد از بین مادران دختران ناشنوا که در کل 05 نفر بودند از لحاظ ویژگی شخصیتی حساسیت در روابط متقابل 01 نفر سالم،52 نفر مرزی،21 نفر بیمار و 3 نفر به شدت بیمار میباشند.
Machine summary:
"بررسی حساسیت در روابط متقابل والدین دختران ناشنوا در مقایسه با
والدین دختران عادی در هنرستانهای منطقهی 9 شهر تهران
حساسیت در روابط متقابل والدین دختران ناشنوا با
ناشنوا شامل کلیهء والدین دختران ناشنوای هنرستان نظام
مافی و برای گروه عادی روش همسانسازی این گروه
ناشنوا و مادران دختران عادی تفاوت معنیداری وجود
مطرح است که وجود فرزندان ناشنوا خصوصا دختران تا چه میزان بر روی ویژگیهای شخصیتی والدین مؤثر
است و آیا تفاوت فاحشی بین والدین دختران عادی و
والدین دختران ناشنوا در این زمینه وجود دارد؟
تعداد والدین کلیهء دختران ناشنوای هنرستانی منطقهء 9 تهران 05 نفر و پژوهشگر هر 05 نفر را برگزید و از
شخصیتی والدین دو گروه دختران ناشنوا و دختران
بینفردی والدین دختران ناشنوا در مقایسه با والدین
است که میزان حساسیت در روابط متقابل مادران دختران
براساس نتایج پژوهش بین مادران دختران ناشنوا
تحمل این امر برای مادر خانواده بسیار مشکل است و
میشود که حساسیت در روابط متقابل مادران دختران
گروه ناشنوا و عادی برابر است:بنابراین آزمون T را اجرا
مقایسه میانگین حساسیت در روابط متقابل دو گروه عادی و ناشنوا پیشنهادها
مقدمهای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی،انتشارات دانشگاه تهران.
روانشناسی خانواده(والدین)ناشنوا،ماهنامهء تعلیم و تربیت استثنایی.
آموزش والدین(2)(ویژهء کودکان ناشنوا)،انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
مقایسه فشارهای روانی و سازگاری زناشوئی والدین استثنایی،پایاننامهء کارشناسی ارشد دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه
بررسی و مقایسه سازگاری اجتماعی والدین کودکان عقبماندهء ذهنی آموزشپذیر مقطع ابتدایی شهر اصفهان،
بررسی و مقایسه بلوغ اجتماعی پسران نابینا و ناشنوای پایه پنجم ابتدای مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 47-37،"