Abstract:
اختلالات رفتاری کودکان،اختلالات شایع و ناتوان کنندهای هستند که برای معلمان،خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری ایجاد میکند(شکوهی و پرند،4831)پژوهشگران دریافتهاند که اختلالات رفتاری معمولا نخستینبار در سالهای آغازین دوره ابتدائی مشاهده میشود و بین 8 تا 51 سالگی به اوج خود میرسد.اختلالات رفتاری بهطور قابل ملاحظهای بر عملکرد تحصیلی و حرفهای کودکان و نوجوانان تاثیر منفی میگذارد و احتمال ابتلاء به بیماریهای روانی را در دورهی بزرگسالی افزایش میدهد(پاندینا و همکاران 7002).اختلالات رفتاری همچنین احتمال ابتلای افراد به سوء مصرف مواد،فعالیتهای بزهکارانه،اختلالات اضطرابی و خلقی،ناتوانی یادگیری،اختلالات عصب روانشناختی و اختلال شخصیت مرزی را افزایش میدهد(گائونی،بلک و بالدوئیسم،8991)با توجه به اهمیت و تأثیرات فراوان اختلالات رفتاری کودکان، الگوها و رویکردهای گوناگونی به منظور تبیین،پیش- بینی و درمان اختلالات رفتاری ایجاد شدهاند.در این میان الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی(کرک و دوج، 4991)که در سالهای اخیر گسترش یافته است با بهره- گیری از رویکرد پردازش اطلاعات و از رهگذر تعاملات اجتماعی موفق به بررسی علل و پیشگیری از مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان پرداخته است.با توجه به روزآمد و کاربردی بودن این الگو،در مقالهی حاضر به بررسی و توصیف آن پرداخته شده است.
Machine summary:
"الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی در تبیین مشکلات رفتاری
میان الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی(کرک و دوج،
مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان پرداخته است.
نیز به چگونگی پردازش اطلاعات اجتماعی توجه کرده
این الگو دارای پنج واحد است.
واحد دوم:عبارت از پردازش محرک است.
کودک باید به محرک یا شاهد اجتماعی معنا بدهد.
از لحاظ پردازش اطلاعات اجتماعی اهمیت دارد و در
بعد از اینکه محرک یا شاهد اجتماعی پردازش شد،
کودک باید رفتار اجتماعی را انجام دهد(مثلا پذیرفتن
اطلاعات اجتماعی در واحد دوم از الگوا پنج واحدی
برای این منظور او باید علامت یا محرک اجتماعی
محرک اجتماعی تفسیر شدند،کودک گام بعدی خود
الگوی تعامل اجتمای از نظر دوج و همکاران(6891)کاربردهای الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی:
پردازش اطلاعات اجتماعی در نوجوانان در معرض
بررسی ارتباط بین الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی و
در الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی نقایصی داشتند،
بررسی رابطهی الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی و
پردازش اطلاعات اجتماعی نقایصی دارند.
کودکان در پردازش اطلاعات اجتماعی و تنظیم
الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی و راهبردهای مقابلهای
دریافتند که این کودکان در پردازش اطلاعات اجتماعی
بررسی پردازش اطلاعات اجتماعی کودکان،پیشینهی
دریافتند که پردازش اطلاعات اجتماعی در دورهی
نقص پردازش اطلاعات اجتماعی به حساب میآید.
نقایص پردازش اطلاعات اجتماعی با بدرفتاری فیزیکی
گردید که میتوان الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی را
کنندهای هستند که برای معلمان،خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد میکند(شکوهی و
پردازش اطلاعات اجتماعی از کارایی مناسب جهت
پیشگیری از بروز مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان
اجتماعی کودکان،به کاهش مشکلات رفتاری آنها
مهارتهای پردازش اطلاعات اجتماعی به کودکان و
مهارتهای پردازش اطلاعات اجتماعی به کودکان،به"