Abstract:
در دههی(0691)بازیهای آموزشی1توجه بسیاری از راهبران آموزشی را به خود جلب کردند و آنها ارزش رویکرد آموزشی تجربی در افزایش انگیزه و فهم دانش- آموزان در محیط های آموزشی را مورد توجه قرار دادند (لیمن سون2،9991؛به نقل از بورن هید3،6002).
در طی دههی(0891)بیشتر پژوهشگران استفاده از بازیهای آموزشی را در کلاس مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.و اظهار داشتند که بازیها در انتقال مفاهیم در محیط های یادگیری قدرتمند هستند و باید عناصر یادگیری مشارکتی از قبیل رقابت،تهییج،کنجکاوی، خلاقیت برای تولید یک محیط یادگیری متفاوت درون یک بازی تجربی جای داده شوند(همان منبع).
همهی کودکان بازی را دوست دارند،در این میان کودکان و نوجوانان کمتوان ذهنی4عمدتا به دلایل مختلف از جمله احساس گریز از کلاسها و برنامههای درسی و فعالیتهای جدی که معمولا منجر به ارزیابی و نقادی میشود،شیفتگی خاصی نسبت به بازی از خود نشان میدهند و بیشتری توان و انرژی خویش را در حال بازی به نمایش میگذارند.توجه به این ویژگی خاص، استفادهی مطلوب از موقعیتها و فرصتهای خوشایند بازی برای انتقال پیام آموزشی،به صورت مستقیم و غیرمستقیم،به شیوهی کلامی یا غیرکلامی و گسترش کنشهای شناختی،توسعهی مهارتهای حرکتی و تعمیق مسئولیتپذیری اجتماعی،از اهمیت فوق العادهای برخوردار است.ازاینرو شایسته است اولیا و مربیان همواره توجه خاصی نسبت به این امر مهم داشته باشند (افزور،9731).
Machine summary:
"آموزان در محیط های آموزشی را مورد توجه قرار دادند
بازیهای آموزشی را در کلاس مورد بررسی و تحلیل
داده است که بازی تأثیر بسیاری در رشد بدنی و ذهنی
مفاهیم آموزشی به کودکان از بازیهای آموزشی
بازیهای مختلف برای ارائهی برنامهی آموزشی جالب و
بازیهای آموزشی میتوانند یادگیری دانشآموزان را
عنوان یک راهبرد آموزشی مورد استفاده قرار گیرد،
فرض بر این است که بازیهای آموزشی به دلیل
وی هنگام استفاده از بازی به عنوان ابزار آموزشی در
3. بازیهای آموزشی به دانشآموزان کمک میکنند
یادگیری و رشد دانشآموزان تأکید کردهاند.
بازیهای آموزشی و یادگیری مغز
استفاده از بازیهای آموزشی در مدارس ابتدایی:
تأثیر بازی در یادگیری و رشد عاطفی-اجتماعی دانش-
وجود دارد و بازی موجب افزایش رشد عاطفی اجتماعی
-پژوهشی با عنوان تأثیر بازیهای آموزشی بر زبان-
-پژوهشی با عنوان بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر
تأثیر استفاده از بازیهای آموزشی بر انگیزش
قدرتمند برای یادگیری است و اگر آموزش چرخشی
باشد زمان،زمان بازی آموزشی است که باید پاه به
درسی با افزایش میزان انگیزه و اشتیاق دانشآموزان موجب ارتقاء میزان یادگیری دانشآموزان میشود.
همچنین استفاده از بازیهای آموزشی توسط معلمان و
بررسی تأثیر اسباببازیهای آموزشی بر میزان یادگیری مفاهیم پیش از عدد در کودکان پیش از دبستان،دانشگاه علامه طباطبایی،پایان
بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر مهارتهای حرکتی ظریف در کودکان 6-4 ساله مرکز حمایتی شیرخوارگاه آمنه،دانشگاه علوم پزشکی
بررسی نظر معلمان مدارس در مورد تأثیر بازی در یادگیری و رشد عاطفی-اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی مقطع ابتدایی،مرکز
بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر زبانآموزی کودان پیشدبستانی،دانشگاه علامه طباطبایی،پایاننامهی کارشناسی ارشد."