Abstract:
»اخلاق«مقوله ای است که بخش مهمی ازآموزه های ادیان آسمانی را تشکیل می دهد و علمای علم اخلاق،صفات وافعالی راکه انسان رادر رسیدن به سعادت یاری می رسانند،فضایل اخلاقی گفته اند.فضایل اخلاقی در اسلام و مسیحیت به عنوان دو دین بزرگ وحیانی مورد توجه بسیار قرار گرفته است.اشتراکات این دو دین،در محدوده فضیلت های اخلاقی که درمهم ترین منابع اخلاقی آن ها،یعنی اناجیل اربعه و قرآن کریم نمودار است،بیان گر این واقعیت است که آن ها دارای منبع وریشه مشترکی هستند.از طرفی با مقایسه فضایل اخلاقی دراناجیل اربعه وقرآن کریم،برتری و جامعیت قرآن کریم بر اناجیل اربعه در این حوزه آشکار می شود.
Machine summary:
"از نظر قرآن غیر مومن به خدا و آخرت نمی تواند نیت و انگیزه الهی داشته باشد چنان که می فرماید:»کالذی ینفق ما له رئاءالناس ولایومن بالله والیوم الاخر«(بقره،2 / 264)؛مانند کسی که اموال خود را برای خوشایند مردم انفاق کند به خدا و روز جزا ایمان ندارد.
70 در اناجیل اربعه ویژگی ایثار بیشتر در مورد ایثار جان و آن هم اکثرا در مورد شخص مسیح به کار رفته،آن هم در جهت تبیین آموزه فدا و نجات،ولی در قرآن کریم هم از ایثار جان سخن گفته و هم مسلمین را به ایثار مال و ثروت خود در راه رضای خدا تشویق می کند، و ریشه های ایثارو فداکاری،ثمرات و اثرات آن و پاداش دنیوی و اخروی آن را به تشریح بیان می کند.
عیسی(ع)در میان شاگردان یکی از شرایط پیروی از خودش را تحمل صبر در برابر ناملایمات و سختی ها و خطرات بیان می کند: »اگر کسی بخواهد از من پیروی کند باید خود را فراموش کرده و صلیب خودر ا بردارد و به دنبال من بیاید…«79 قرآن کریم نیز یکی از شروط تبعیت از خدا و رسول گرامی اسلام(ص)را داشتن صبر می داند: »واطیعو الله و رسوله…ان الله مع الصابرین«(انفال،8 / 46)؛و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید…و صبر پیشه کنید که خدا با صابران است.
در بیشتر موارد چنان که در مقایسه ها دیده می شود،تعالیم قرآن کریم از نظر بیان و معرفی فضایل و رذایل اخلاقی،ریشه یابی و تحلیل و تجزیه مطالب،به کار بردن صناعات ادبی به جا و مناسب،اشاره به وقایع تاریخی مرتبط با این موضوعات،تبیین و تشریح دقیق جنبه های مختلف یک فضیلت،یا رذیلت و تعیین تکلیف برای پیروانش،بر اناجیل اربعه برتری دارد."