Abstract:
مقاله جهاد،تألیف«الالاندا-تاسرون»دارای یک مقدمه و دو بخش است که نویسنده در مقدمه مفهوم جهاد را با توجه به مفاهیم گوناگون آن به دو دسته(1. اعم از جنگ 2.به معنای جنگ)تقسیم کرده است.
در بخش نخست،به تحلیل و مفهومشناسی واژه جهاد در قرآن به عنوان شرح الاسم میپردازد و تلاش میکند معانی مختلف آن را در سایه آیات تبیین نماید.وی در مواردی معنای جهاد را دچار ابهام میبیند و میکوشد با توجه به برخی تفاسیر به معنای آن پی ببرد.
در بخش دوم با توجه به مفهومشناسی جهاد،نظریه جنگ در قرآن را بررسی میکند.وی آیات مربوط به این امر را پر تناقض میداند و بیان میکند که مفسران با سود بردن از فنون خاصی همچون نسخ،تخصیص،اسباب و شأن نزول،در تقدیر گرفتن و مانند آن تناقضات آیات را رفع کردهاند.وی در ادامه دستهبندی آیات و دستورات رفتاری متناسب در امر جهاد را بررسی میکند.
بعد از پایان ترجمه مقاله،ناقد به بررسی مقاله پرداخته است.به اعتقاد وی مقاله گرچه نقاط قوت فراوانی دارد،اما نویسنده در بخش دوم با ادعای تناقضات قرآنی و انسجام نداشتن آیات میخواهد نبود نظریه مشخص جنگی در اسلام را مطرح نماید ولی این صحیح به نظر نمیرسد.نکته بعد اینکه بیشتر منابع مورد استفاده وی از کتابهای اهل سنت است و مراجعه جدی به منابع شیعی نداشته است.مطالعات و منابع وی در مورد واژههای مرتبط با جهاد نیز کافی به نظر نمیرسد.
به کار نرفتن واژه جهاد به معنای جنگ در قبل از اسلام،نیاز به پژوهش وسیع دارد و نویسنده نمیتواند با اعتماد به یک کتاب،آن را نفی کند،بررسی نکردن واژههای مرتبط به جنگ اعم از مشتقات«ج-هـ-د»و غیر آن و همچنین استفاده نکردن از قواعد صحیح فهم قرآن،باعث شده است نویسنده دچار شبه ابهام یا تناقض آیات جنگ شود.
Machine summary:
"است(نقل شده در بالا؛سوره بقره آیه 812؛سوره انفال آیات 5-27؛سوره توبه
در این آیه به موضوع جنگ اشاره نشده است.
در ارتباط با جنگ به کار رفته است(مشتقات این ریشه هم در سایر آیات
تمام این موارد با دستورات صریح به جنگ در آیه 5 سوره توبه و نیز آیه 92
بخشی طولانی در آن هست که دربارهء چنین کاربردی بحث میکند(سوره آل عمران، آیات 57-931؛سوره بنگرید به:آیه 401،سوره نساء،بنگرید به:«پیروزی»).
واقعیت این است که پیامبر تا زمانی که در مکه بود،از جنگ کردن منع شده بود
گاهی این مسئله در ارتباط با آیه 591 سوره بقره هم بحث میشود.
گرفتن در آیه 76 سوره انفال ممنوع اعلام میشود(نیز بنگرید به:آیات 1-07
این آیه منسوخ شده با آیه 4 سوره محمد[صلی الله علیه و اله]تلقی میشود که به
جهاد در پیش از اسلام به معنای جنگ به کار نرفته است و در واقع استعمال به
مشاهده میکنیم که برای واژه جهاد همان معنای ذکر شده را بیان میکند(الخلیل
اشکالی که بر این برداشت و الحاق به آیات صریح در جنگ وجود دارد،با بیان و تحلیل آیات روشن میگردد،زیرا آیه 27 سوره انفال بر پنج گروه(چهار
حتی میتوان گفت این آیات بر جنگ دلالتی ندارد،چون ایجاد رابطه ولایی بین دسته اول و دوم،به خصوص
نگارنده«تعیین نوع تلاشی از سوی«ج-هـ-د»اشاره میشود،ممکن نیست»و در واقع فهم معنای جنگ را از آنها بعید میداند و ادعا میکند آن آیات ابهام
تناقضهایی است که در قرآن وجود دارد و در ادامه به فنون و راههایی که برای رفع تناقضات قرآنی توسط مفسران بیان شده است،اشاره میکند،مانند:1."