Abstract:
سلفیه در شناخت اسما و صفات الهی،روش عقلی را بیاعتبار میداند و فقط روش نقلی را بمنای معرفت خویش قرار داده است. در روش نقلی نیز به ظاهرگرایی در قرآن و سنت روی آورده است (بنگرید به:اله بداشتی،6831:17-14)از اینرو در معناشناسی صفات الهی نتوانسته تصویر روشنی از صفات الهی بهویژه در صفات خبری مانند استوای خدا بر عرش،وجهداشتن،دستداشتن و... ارائه نماید.در نتیجه،صفاتی زائد بر ذات را برای خدا اثبات کرده است،که این امر با توحید صفاتی و به تبع آن با توحید ذاتی بهمعنای بساطت ذات از هرگونه ترکیب،تعارض دارد.در این مختصر،ابتدا مسئله معناشناسی و سپس از این زاویه،مبانی و اصول سلفیه در صفات بررسی و نقد میشود.
When studying Divine attributes and names، Salafiyya knows rational method of no validity and، therefore، bases religious studies on narration. In narrative method also it centers on the formal meaning of Quran and tradition. It، therefore fails to present a clear description of Divine attributes، in particular of those attributing corporeality to God. In this way، it has proved some attribute additional to Divine essence. As is obvious، this idea
opposes the unity of Divine attributes، and thereof opposes the uniqueness of God. In this paper، Salafiyya`s view in the field has been studied critically.
Machine summary:
"اگر بپنداریم که دلالت این الفاظ بر خدا مانند دلالت آن بر انسان است،گرفتار تشبیه شدهایم و خدایی انسانوار تصور کردهایم؛حال آنکه قرآن به صراحت میفرماید:«لیس
صفات خبری از متشابهات است و تأویل متشابهات را کسی جز خدا نمیداند.
وی در این مسئله معتقد است تأویل آیات صفات جایز نیست؛اما تفسیر و فهم معانی
از دیدگاه ابن تیمیه مفاهیم صفات و کلماتی که برای مخلوق و خدا به کار میرود فقط
خلاصه اینکه ابن تیمیه برای فرار از تأویل و تفسیر خلاف ظاهر آیات،از یکسو به فرار از تشبیه بین خالق و مخلوق و از سوی دیگر،به اشتراک اسمی
اسمی صفات خدا و انسان(خالق و مخلوق)معتقدند و ثمره این سخن تعطیل معرفت
خدای سبحان این سخن را در جواب کسانی میفرماید که میگفتند خدا چگونه این
نکند و به زیادت صفات بر ذات رأی ندهد،اهل تعطیل است،اما اگر برای خدا دست،پا،
در بیان استدلال این عقیده به این سخن ابن تیمیه استناد میشود که گفته است:
بن حنبل معتقد است در میان صفات خدا صفاتی است که فقط باید آنها را از طریق سمع
ابن تیمیه نیز معتقد است برخی صفات را فقط باید از لسان شارع فهمید.
(صدوق،4041:731) در نتیجه،حق این است که اگر در صفات خبری تدبر شود-همانطور که بیهقی
ابن تیمیه در توحید در نتیجه،حق این است که اگر در صفات خبری تدبر شود-همانطور که بیهقی
اهل سنت آنچه درباره آن سخن صریحی در آیات و روایات نیامده است-
اهل سنت آنچه درباره آن سخن صریحی در آیات و روایات نیامده است-"