Abstract:
دشمن شناسی و بصیرت نسبت به توطئه ها و تهدیدات یکی از شرایط مهم در هر حرکت و کار عظیمی است. در مهم ترین برنامه زندگی انسان که سیر و سلوک و تعالی و تقرب به خدا با محوریت صراط مستقیم باشد، دشمنی مصمم و توانمند با تمام توان و نیروهایش به میدان آمده تا انتقام خود را از انسان بگیرد و قسم خورده است که نگذارد او در صراط مستقیم حضور و استقامت یابد و این همان شیطان است.
این مقاله پس از اشاره به فلسفه وجودی شیطان و ضرورت آن در نظام احسن و همینطور علت فرصت و مهلتی که خدا به او داده است، راهکارها و برنامه های کلی و فراگیر شیطان برای انحراف و آسیب رسانی به انسان را بیان کرده و سپس برخی از مهم ترین راهبردهای مقابله و عوامل موثر در ناکام سازی توطئه های شیطان را بر می شمارد.
Knowledge of enemy is necessary for man in affairs, of which the most important one is passing and ascending the path of happiness. As is understood by Qoranic teachings, a determined enemy has entered the field with all ability to mislead man. This enemy is the very Satan.
In this paper, the reasonability of Satan’s existence in the most wise system of creation, its necessity and the reason for Satan’s opportunity in the earthly life has been made clear. Then, Satan’s techniques and programs for misleading
man and some Qoranic techniques for opposing them have been introduced.
Machine summary:
یعنی خود شیطان هم می دانست که اگر قدرت و امکانی می خواهد باید از خدا و پروردگارش دریافت کند خدا هم در جواب او فرمود(رجوع شود به تصویر صفحه) فرمود تو از مهلت یافتگانی تا روز و وقت معینی (قیامت) آیا بهتر نبود خدا در همان آغاز با درخواست ابلیس مخالفت می کرد و مهلت فریب و گمراه کنندگی و عمر طولانی به او نمی داد تا حضرت آدم علیه السلام و بعد از او بندگانش به راحتی مسیر هدایت وسعادت را بپیمایند و در حقیقت همگی از مخلصین باشند؟ درپاسخ می توان گفت: اولا خداوند دارای قدرت مطلق و منشأ همه توانایی هاست اما در عین حال حکیم مطلق هم هست و هر آنچه به صورت تکوینی خلق می کند بخشی از نظام احسن بوده و هر حکم و قانونی که تشریع می کند و فرصت و امکانی که به موجودات می دهد مبتنی بر مصالح است و از جمله آفرینش و مهلت دادن به ابلیس بخشی از حکمت الهی و دارای مصالح ضروری است گر چه ما به همه آن مصالح علم تفصیلی و قطعی نداشته باشیم.