Abstract:
یکی از شاخصهایی که شعر نیما را از شعر کلاسیک جدا میسازد،تغییر و تحولاتی است که او در شکل ارائه شعر به وجود آورده است.در خصوص این تغییراتی که توسط نیما در شعر فارسی رخ نمود و نیز اینکه در رهیابی به این تغییرات از چه حوزههایی-از جمله از غرب متأثر بوده است-بحثهای دامنهداری شده است که در ابتدای این مقاله به آن پرداخته میشود و سپس با تقسیمبندی اشعار نیما به شعرهای سنتی،نیمهسنتی و شعرهای آزاد،ویژگیها و تغییرات هرکدام از آنها جداگانه با ارائهء نمونههای شعری مورد بررسی قرار میگیرد.
Machine summary:
"قبل از بررسی چگونگی وزن و قافیه و نوع ارائهء آن به دیدگاههای صاحبنظران در این مورد پرداخته میشود: یکی از بدعتهای او(نیما)اوزان شعرهایش بود و در حقیقت ما در بدعتها و بدایع وی"(اخوان ثالث،ص 201) بیشتر مواد و مصالحی که در آثار نیما یوشیج به کار رفته ملهم از شیوهی شاعران غربی است.
(اخوان ثالث،ص 981 و 891-002) "شکل و قالب ترانههای محلی و نحوهء وزن گرفتن آنها-شک نیست که"نیما"با انواع اینگونه ترانهها،چند ترانههای مازندرانی و چه ترانههای عام همهی ایران و چه آنها که در تهران بر سر زبانهاست،آشنا بوده است.
"(اخوان ثالث،ص 102) قالب بعضی از اقصام نوحههای قدیم(نیما خود نوحهسرا بود)به خواهش بعضی هم- روستائیان که از لحاظ وزن و قافیه(در قالب نوحههای متداول)تنوعی بیشتر از دیگر قوالب شعر رسمی ادبی به خود پذیرفته،به عنوان مثال از کلیات یغمایی جندقی شاعر، هزال معروف،چند بیتی در این فهرست ثبت میکنیم: ...
اگر قالب هر شعر را وابسته به چگونگی وزن،قافیه و شیوهء نوشتاری- که پدیدآورندهء موسیقی بیرونی و کناری شعر هستند بدانیم-اشعار نیما را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد:1-کلاسیک 2-نیمه کلاسیک 3-بنیابین(نیمه آزاد)4-آزاد 1-اشعار کلاسیک: اشعاری که بدون هیچگونه تغییری به سبک و سیاق قالبهای کلاسیک سروده شده است.
این اشعار در واقع حدفاصل شعرهای سنتی و آزاد هستند که وزن، قافیه،تعداد مصراعها و تعداد ارکان هرکدام به گونهای خاص متحول شدهاند؛به عنوان مثال: -شعر"مرغ غم" این شعر دارای 11 بند است."