Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزههای دینی در دوران پیشدبستانی انجام شده است. در این بررسی از روش آزمایش استفاده، و نتیجة یک آزمون محققساختة قبل و پس از آموزش کودکان، در دو گروه 50 نفری آزمایش و گواه، مقایسه شده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای نیز استفاده شده است؛ به طوری که استان مازندران به سه منطقة شرق، غرب و مرکز تقسیم، و در هر خوشه دو مهد کودک انتخاب شده است که یکی از آنها در گروه کنترل و دیگری در گروه آزمایش قرار دارد. نتیجه پژوهش نشان میدهد که آموزههای دینی بر آشنایی کودک با مفاهیم دینی، مسائل دینی، مناسک دینی، اماکن دینی و هماهنگی رفتاری با والدین تأثیر معناداری دارد.
The present study aims at investigating the effect of religious teachings in preschool period. It used experimental method، and the results obtained from a researcher-made test conducted before and after teaching children، in experiment and control groups each with 50 subjects، were compared. Multiphase cluster sampling was used in this study. To do so، Mazandaran was divided into three regions، i.e. eastern، western and central، and two nursery schools were selected for each cluster، one as the control group and the other as the experiment group. The results show that religious teachings have meaningful effect on children's familiarity with religious concepts، religious rites، religious places، and their behavioral consonance with their parents.
Machine summary:
"بدیهی است نتایج این بررسی راه را برای آموزش درست دین در دوران پیشدبستان هموار خواهد کرد و در محتوای آموزشی مهدهای کودک تحت پوشش بهزیستی تحول ایجاد خواهد کرد؛ به عبارت دیگر، با تعیین سهم پرورش دینی در فرایند زندگی و کنش متقابل، میتوان از این ابزار در جهت هدایت نسل آینده به شکل مطلوبتری استفاده کرد.
اهداف پژوهش هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر آموزههای دینی بر ارتقای هماهنگی رفتاری با والدین در مهدهای کودک تحت پوشش بهزیستی استان مازندران است.
نتیجة این آزمون نشان میدهد بین کنجکاوی کودکان در مورد مسائل دینی، قبل و بعد از آموزش آموزههای دینی، تفاوت معناداری مشاهده شده است.
/…) آزمون t برای بررسی تفاوت کنجکاوی کودکان در مورد مسائل دینی، قبل و بعد از آموزش کنجکاوی در مورد مسائل دینی میانگین انحراف استاندارد آماره t درجه آزادی سطح معناداری پیش آزمون 14/8 24981/2 949/13- 49 000/0 پس آزمون 76/14 59953/2 2.
/…) آزمون t برای بررسی تفاوت آشنایی کودکان با اعمال مذهبی، قبل و بعد از آموزش آشنایی با اعمال مذهبی میانگین انحراف استاندارد آماره t درجه آزادی سطح معناداری پیشآزمون 06/9 75836/2 096/12- 49 000/0 پسآزمون 38/15 30253/2 4 .
آزمون t برای بررسی تفاوت هماهنگی رفتاری کودکان با والدین، قبل و بعد از آموزش هماهنگی با والدین میانگین انحراف استاندارد آماره t درجه آزادی سطح معناداری پیشآزمون 76/9 78157/2 624/14- 49 000/0 پسآزمون 54/16 07227/2 نتیجهگیری تمامی فرضیههای این پژوهش تأیید شده است.
نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر آموزش دین در دوران کودکی بر آگاهی کودک از مسائل دینی ـ در حد خودش ـ و هماهنگی رفتاری و سازگاری بیشتر با والدین بوده است."