Abstract:
کشور خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان،قویترین اثر مستقیم و مثبت را بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان و نگرش آنان نسبت به ریاضی داشت.فرایند آموزش در کشور ایران هیچ اثری بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان نداشت.در حالی که این اثر برای دانشآموزان آمریکایی مثبت و معنادار بود.علاوه بر آن،اثر مستقیم ساختار اقتصادی-اجتماعی خانواده بر متغیرهای پژوهش در کشور ایران به طور چشمگیر قویتر از آمریکا بود.در این پژوهش،مدل پیشرفت ریاضی دانشآموزان پایه هشتم کشورهای ایران و ایالات متحد آمریکا مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.موسسه بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی 3981 دانشآموز ایرانی و 7377 دانشآموز آمریکایی را به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای به عنوان گروه نمونه مورد بررسی این دو کشور برای مطالعه تمیز 2007 انتخاب کرده گروه نمونه این مؤسسه به عنوان گروه نمونهء پژوهش حاضر نیز منظور شد.پس از انتخاب،دانشآموزان به پرسشهای آزمون پیشرفت ریاضی و پرسشنامه نسخهء دانشآموز مطالعه تیمز پاسخ دادند.پژوهشگر بر اساس پیشینه پژوهشهای مرتبط با مطالعه تیمز و پیشرفت ریاضی،مدل مفهومی اولیهای برای الگوی پیشرفت ریاضی دانشآموزان پایه هشتم دو کشور ایران و آمریکا ارائه کرد و سپس آنها را با بهرهگیری از روش معادلات ساختاری و نرمافزار آماری لیزرل مورد بررسی و مقایسه قرار داد.یافتهها نشان دادند که پیشرفت ریاضی دانشآموزان دو کشور از الگوی تقریبا مشابهی پیروی میکند.در هردو
Machine summary:
Mullis اگر چه تدریس اثربخش دربردارنده عواملی است که ورای برنامه درسی و راهکارهای آموزشی رسمی مییابد و تفاوت میان پیشرفت ریاضی کشورهای گوناگون به شکلی نظاممند نظامداری مرتبط است با اینکه در این کشورها،خانوادهها،معلمان و جامعه چه دیدگاهی نسبت به فرایند تدریس و یادگیری ریاضی دارند(لان و دیگران،9002)با وجود این،پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه نقش خانواده،فرایند آموزش و متغیرهای شخصیتی بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان ایرانی و آمریکایی بسنده کرده و برای ارائهء مدل مفهومی از چارچوپ نظری مدل بهرهوری آموزشی والبرگ(4891)،مدل باورهای هوشی دوئک(6891)و نظریه ارزش-انتظار ویگفیلد و اکلز (2002)بهره گرفته است.
تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب آلفای کرونباخ پرسشهای آزمون تیمز (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول بالا مشاهده میشود،در عاملهای پیوند با مدرسه،خودکارآمدی،ارزشها و نگرش،پرسشهای یکسانی برای دانشآموزان هردو کشور بار شدهاند،اما این وضعیت در عاملهای ساختار اقتصادی-اجتماعی خانواده،فرایند آموزش و درگیری تحصیلی متفاوت است، زیرا این عوامل وابسته به فرهنگ آموزش است.
روش تحلیل دادهها با هدف ارائه و مقایسه مدل پیشرفت تحصیلی ریاضی میان دانشآموزان پایه هشتم دو کشور ایران و آمریکا،از روش معادلات ساختار و نرمافزار آماری لیزرل برای تحلیل آماری دادهها بهرهگیری شده است.
فرایند آموزش بر نگرش دانشآموزان نسبت به ریاضی در هردو کشور ایران و آمریکا اثر مستقیم و کل منفی و معنادار دارد.
شاخصهای برازش مدل پیشرفت ریاضی دانشآموزان ایران و آمریکا (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان گونه که ملاحظه میشود،مقدار شاخص مجذور کاری در هردو کشور معنادار است.
در مقایسه مدل پیشرفت ریاضی دانشآموزان کشورهای آمریکا و ایران،اثر فرایند آموزش بر نگرش و درگیری تحصیلی دانشآموزان آمریکایی،به طور قابل توجهی بیشتر از همتایان ایرانی آنان بوده است.