Abstract:
پژوهش حاضر از نظر نوع هدف،کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای،اینترنت،پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که وضعیت کلی خلق دانش در دانشگاه افسری امام علی(ع)در حد خوب و بهتر از متوسط است.بالاترین نمره مربوط به تمایل شخصی افراد جهت بهرهبرداری از فرصتهای یادگیری و پایینترین نمره مربوط به روند منظم در جهت آموزش استادان است.از یافتههای تحقیق میتوان برای تقویت و ارتقای خلق دانش استفاده کرد. در جهان متغیر و پویای کنونی،سازمانهایی موفق هستند که بهطور مستمر به خلق دانش بپردازند و آن را در راستای اهداف خویش به کار گیرند.دانش،رابطه محکم و مستقیمی با قدرت دارد و استفاده از منابع و تولید قدرت نیازمند دانش است.این پژوهش با هدف شناخت وضع موجود خلق دانش در دانشگاه افسری امام علی(ع)از دیدگاه فرماندهان،مدیران و استادان صورت گرفت و به دنبالیافتن چالشها،نقاط قوت و نقاط ضعف و ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود خلق دانش در دانشگاه افسری امام(ع)علی میباشد.
Machine summary:
"سؤال سوم:نقاط ضعف مولفهء خلق دانش در دانشگاه افسری امام علی(ع)کدام است؟ نقاط ضعف خلق دانش از نظر پاسخدهندگان از به ترتیب صعودی به شرح زیر است: 1-به اعتقاد اکثریت پاسخدهندگان روند منظم در جهت آموزش استادان وجود ندارد؛ 2-تولید دانش بیشتر بهمعنای برخورداری از مزایای مادی بیشتر نیست؛ 3-نگهداری نیروی انسانی دانش محور،به صورت سیستماتیک در حد متوسط و پایینتر است؛ 4-فراهمآوری فرصتهای یادگیری برای افراد به وسیلهء فرماندهی دانشگاه در حد متوسط است؛ 5-ارزیابی ارتقای سطح دانایی استادان به وسیلهء فرماندهی دانشگاه کمتر صورت می- گیرد؛ 6-افراد در جهت ارتقای علمی خود از طریق مراکز یادگیری(سمینار و...
2-دانشگاه باید شرایطی را مهیا کند که افراد در مقابل خلق دانش بیشتر از مزایای مادی بیشتری برخوردار گردند؛زیرا به اعتقاد اکثریت پاسخدهندگان از لحاظ فردی انگیزه برای خلق دانش وجود دارد اما سیاستهای تشویقی لازم است تا انگیزه افراد تحقق پیدا کند؛ 3-توجه زیاد به حفظ و نگهداری سیستماتیک نیروی انسانی دانشمحور به منظور بهرهگیری از همه اطلاعات،دانش،تجارب و تخصصهای ارزشمند آنان جهت ایجاد خلاقیت و نوآوری و خلق بیشتر دانش در راستای اهداف سازمان؛ 4-ایجاد فرصت یادگیری برای استادان و فرماندهان به وسیلهء فرماندهی و دیگر مسئولان؛باتوجه به اینکه پاسخدهندگان جهت بهرهبرداری از فرصتهای یادگیری تمایل زیادی دارند و یادگیری مستمر برای آنان یک اولویت است؛ فرماندهی و سایر مسئولان بایستی زمانهایی را جهت آموزش و یادگیری اختصاص بدهند."