Abstract:
مسأله تأمین امنیت در حوزه هوانوردی-که بهمثابه یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی همواره مورد توجه دولتها و افکار عمومی بوده است-درحالحاضر یکی از دغدغههای اصلی جامعه بین المللی محسوب میشود.ازهنگامی که این حوزه بهدنبال حوادث تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا با چالشی جدی مواجه شد،سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری بهعنوان مهمترین متولی امور هوانوردی در جهان اقدام به طراحی،تدوین و ارائه تمهیدات گسترده دراینخصوص کرد،ضمن اینکه اصلاح و تقویت استانداردها و رویههای پیشین نقشی مؤثر در تشدید تدابیر مربوط به امنیت هوانوردی داشته است.
Machine summary:
"نظام امنیت هوانوردی تا پیشازاین اگرچه با تصویب چند کنوانسیون بین المللی و نیز برخی مصوبات داخلی ایکائو تاحدودی از انسجام و هماهنگی خوبی برخوردار شده بود،بااینحال حوادث 11 سپتامبر نشان داد این نظام پاسخگوی تهدیدات جدید در حوزه هوانوردی نخواهد بود و همچنان نیاز به اصلاح،تقویت و توسعه دارد و درهمینراستا بود که انکس 71 بهعنوان مهمترین سند ایکائو در رابطه با امنیت هوانوردی مجددا در سال 2002، (Chicago Convention,Amendment 10 to Annex17, -Safeguarding International Civil Aviation Against Acts of Unlawful Interference 2002) چند ماه پس از حوادث 11 سپتامبر-و 6002 Chicago Convention,Amendment 11 to) (Annex17 adopted on July 2006 اصلاح گردید و درپرتو آن نظام امنیت پرواز بصورت متمرکز و وسیع مورد توجه قرار گرفت.
در نشست اخیر مقرر شد در چارچوب برنامههای تقویت اقدامات امنیتی ایکائو،کنفرانس وزیران ازایجاد یک برنامه عملی جامع در زمینه امنیت هوانوردی در سرتاسر جهان حمایت نماید و این برنامه مبتنیبر موارد ذیل باشد: -شناسایی،تجزیه و تحلیل و تدوین یک موضع جهانی مؤثر برای مقابله با اشکال جدید تهدیدات برعلیه امنیت هوانوردی؛ -تقویت ضوابط مربوط به امنیت هوانوردی مندرج در ضمائم کنوانسیون شیکاگو و استفاده از روشهای سریع حسب مورد با رعایت ملاحظات ایمنی،خصوصا در مرحله اول،حفاظت کابین خلبان؛ -اجرای برنامه بازرسی امنیت هوانوردی بهصورت الزامی،منظم و هماهنگ بهمنظور ارزیابی تدابیر امنیت هوانوردی در همه کشورها،در سطح ملی و براساس یک الگو و نمونه در سطح یک فرودگاه برای هر کشور،زیرنظر مکانیزم امنیت هوانوردی هر کشور؛ -هماهنگی و ارتباط نزدیک با برنامههای بازرسی در سطح منطقهای و زیرمنطقهای؛ -آمایش نتایج بهدستآمده توسط ایکائو بهنحوی که بین محرمانه بودن و شفافیت آنها وفاق وجود داشته باشد؛ -اجرای برنامه پیگیری برای کمک به کشورها که متضمن تصحیح و رفع نواقص و کمبودهای شناساییشده میباشد Finad declaration of) (ministerial conference on aviation security,c-wp/11786 ."