Abstract:
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر استفاده دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه از شبکه اطلاعاتی جهانی بر هویت ملی و دینی آنها در تهران صورت پذیرفت.به همین منظور 400 نفر دانشآموز در دوگروه مساوی پسر و دختر به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند.روش انجام این پژوهش،پیمایشی بوده است.در این پژوهش برای مطالعهی تأثیر اینترنت از آزمون پژوهشگر ساخته استفاده به عمل آمد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر 10 تن از مشاوران و متخصصین روانسنجی و اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ 0/81 محاسبه شد و از رگرسیون برای مقایسهی درصد پاسخهای هردوگروه استفاده شده است.یافتهها نشان میدهد که بین استفاده از شبکهی اطلاعاتی جهانی و هویت ملی و دینی نوجوانان رابطهی معنادار وجود داشته و ساعات ممتد استفاده از اینترنت بدلیل جذابیت فردی آن باعث شده که هویت اجتماعی (دینی-ملی)را تضعیف نماید.
Machine summary:
"تأثیر استفاده از شبکه اطلاعات جهانی بر هویت دینی-ملی دانشآموزان *دکتر مهشید ایزدی/استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی *کبری قاسمی/کارشناس ارشد رشته برنامهریزی درسی چکیده این پژوهش به منظور بررسی تأثیر استفاده دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه از شبکه اطلاعاتی جهانی بر هویت ملی و دینی آنها در تهران صورت پذیرفت.
حال باتوجه به مطالبی که ذکر آن رفت،پژوهش حاضر با هدف دستیابی به پاسخ این سؤال اساسی طراحی شده است که: آیا بین استفاده از فناوری اطلاعات و هویت(دینی و ملی)دانشآموزان رابطه وجود دارد؟ روش در این تحقیق از روش پیمایشی یا زمینهیابی استفاده شد.
سؤال پژوهش:آیا بین استفاده از فناوری اطلاعات و هویت(دینی و ملی)دانشآموزان رابطه وجود دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول(3):خلاصه مدل رگرسیون،تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس این نتایج،نسبت F مشاهده شده معنادار است (P>.
محدودیت جمعیت آزمودنیها:در این تحقیق،دانشآموزان فقط در مقطع متوسطه مورد آزمون قرار میگیرند محدودیت موضوع:این تحقیق به بررسی تأثیر استفاده از اینترنت بر هویت ملی و دینی نوجوانان محدود میشود.
باتوجه به یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود: 1-باتوجه به اینکه حضور پسران در مراکز فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی به اندازهی دختران محدود نیست، احتمالا میزان استفادهی آنها از این فناوری بیشتر باشد،لذا انجام کارگاههای آموزشی به منظور تجویز افکار نوجوانان پسر در زمینهی چگونگی نقش و قدرت تخریب فضای مجازی در زمینهی اعتقادات دینی پیشنهاد میشود 2-برای اینکه تأثیر فناوری در هویت جلوهگر باشد،پیشنهاد میشود ابتدا از بین دانشآموزان،کسانی که از فناوری در حد زیادی استفاده میکنند،شناسایی و پژوهش بر روی آنها انجام گیرد."