Abstract:
بهطورکلی میتوان مهمترین آسیبهاو چالشها درخصوص اتاقهای بازرگانی را به دودسته تقسیم کرد:درون سازمانی و برونسازمانی. به اینترتیب نبود برنامه مشخص و تعامل قوی و مستمر میان اعضا،تشکلهل و فعالان اقتصادی کشور با اتاقها از مسائل درونی تلقی میشود درحالی که عدم همکاری و همفکری لازم بخشهای تصمیمگیر دولتی با اتاقها،از عوامل برونی است که باید مهمترین مورد از عوامل چالشی تلقی شود. در هرحال باتوجه به اینکه ساختار اقتصادی کشور بیشتر دولتی است،پس باورها و دیدگاههای حاکم،در راستای توسعهبخش خصوصی قرار ندارند.ازاینرو،هنوز فضای مناسب کسبوکار در کشور تحتتأثیر تصدیگری وسیع دولتی است و نبود مشارکت مؤثر موجب شده است تا عملکرد اتاقهای بازرگانی ضعیف باشد و تقریبا احساس مسئولیت جدی در اینمیان مشاهده نشود. شاید به همین دلیل این اتاقها نتوانسته یا نخواستهاند از اختیاراتی که حتی در قانون ضعیف فعلی به آنها داده شده است،استفاده کنند و در واقع بهطور جدی در تجارت خارجی اثرگذار باشند. شورای عالی نظارت بر اتاقها که بالاترین رکن از ارکان اتاق است،میتواند وظیفه و مسئولیت مؤثری در زمینه بررسی مشکلات بهوجود آمده و حل قانونی و منطقی آن ایفا کند،در این صورت،اختلافات دامنه گستردهتری پیدا نخواهد کرد و از اینطریق میتوان مشارکت اتاقها را بیشازپیش تاوم بخشید.
Generally speaking, challenges of chambers of commerce can be divided into two categories: internal and external challenges. So lack of a certain planning or increased interaction.among economic organizations, members, and economists with chambers of commerce are internal challenges while lack of cooperation of governmental decision makers with chambers of commerce is external factors that they should be known as the most serious challenges.However, as Iranian economic structure is more related to the state sectors so existing views and beliefs dont play a major role in private sector development. Therefore, Iranian doing business is still much influenced by the government and lack of effective participation causes that chambers of commerce cant play a major role in Iranian economy and indeed, they cant be held fully responsible for these cases.Perhaps these conditions cause chambers of commerce couldnt or didnt want to use only their powers which are delegated by laws to play major roles in foreign trade. High supervision council is as the highest element of chamber of commerce can play a major role to remove or solve these problems legally and logically for their participation more and more
Machine summary:
بهطورکلی وظایف شورای عالی نظارت عبارت است از: -بررسی و تصویب آییننامه نحوه عضویت در هریک از اتاقها و تعیین حدود آن به پیشنهاد هئیت رئیسه، -سیاستگذاری و تعیین خطمشیهای کلی اتاقها و نظارت عالی بر اجرای صحیح آنها در قالب قوانین و مقررات مربوط، -رسیدگی به پیشنهادها و شکایتهای اتاقها درخصوص کیفیت فعالیت و نحوه بهبود امور آنها، -انحلال اتاقها طبق ماده(01)، -تعیین هئیت رئیسه موقت حد اکثر بهمدت سه ماه برای اتاقهایی که قادر به انجام وظایف رخود نیستند با اعلام تاریخ انتخابات جدید، -استماع گزارش عملکرد و اخذ تصمیم درباره نظرهای ارائه شده توسط اتاق ایران، طبق این قانون،شورای عالی نظارت حد اقل سالی دوبار تشکیل جلسه میدهد.
بهطورکلی در تمامی قوانین و مقرراتی که ذکری از اتاق بازرگانی تهران یا اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران شده باشد،اتاق ایران جانشین آن خواهد بود و به اینترتیب آییننامههای اجرایی این قانون در کشور و نیز ضوابط و مقررات کلی ناظر بر وظایف و اختیارات اتاق شهرستانها یا هئیت نمایندگان اتاق ایران و تصمیماتی که به اینترتیب تصویب میشود،برای هئیت رئیسه و دیگر ارکان لازم الاجرا میباشد.