Machine summary:
"ممکن است فردی چنین تصور کند که با ملحوظ داشتن قوت مطالعات انجام یافته از طریق محققین مستقل،این تحقیق بعدها به این بعاد و نیز به روشن شدن آنها و بررسی و جستجوی سابقه و همبستههای آنها بعنوان مدارکی در رشد شخصیت و رویدادهای مهم زندگی متمرکز خواهد شد اما زمان برای دنبال کردن این مسایل مناسب نبودن به چند دلیل، اولا"خیلی از روانشناسان توجه خود را نسبت به موضوع تغییر دادند که بنظر میرسد این امر دلایل اجتماعی بزرگی در اواخر دهه 06-07 داشت.
I برونگرائی/درونگرائی(یا شادخوئی) II رفاقت/خصومت(یا دلپذیری) III با وجدان بودن(یا اراده) IV روان نژندگرائی/ثبات عاطفی(یا ثبات عاطفی) V عقل(یا انعطافپذیری) مدل پنج عاملی به نحوی که در محدوده پرسشنامه ارائه میشود باید خاطرنشان کرد که مدل پنج عاملی که ممکن است بعنوان مدلی برای سازماندهی صفات از طریق اندازهگیری پرسشنامهها مطرح شود،در دهه قبل شروع شده است دیگمن1(9791)همبستگیهای مقیاس«پرسشنامه شخصیتی دبیرستان» (HSPQ) 2را تحلیل نمود(کتل و کتل 9691)و چهار عامل دو ردیفی را پیدا نمود که شبیه عوامل بعد یک تا چهار میباشد.
سیستم آیزنگ: دو بعد اصلی و بزرگ آیزنگ روان نژندی گرائی و درونگرائی و برونگرائی بطور معمول در خیلی از مطالعات عاملی خصوصیات شخصیت آشکار شده است علاوه بر آن آیزنگ یک بعد روانپریشی گرائی به دو بعد قبلی اضافه نمود و مرحله چهارم نظریه او به سه عامل اصلی N,E,P منجر گردید(آیزنگ 0791) آیزنگ همانند گیلفورد هوش(یا عقل)را چیزی جدا از خلق و خوی تلقی می کند بنابراین پنج عامل اصلی اگر به چهار عامل تقلید یابد اغلب با سه عامل آیزنگ مطابق خواهد بود زوکرمن و همکاران او و جان پیشنهاد نمودهاند که عامل P آیزنگ مخلوطی از ابعاد دوم(دلپذیر بودن)و سوم(با وجدان بودن)بوده و عنوان جامعه (1)."