Abstract:
در دنیای امروز که شاهد تغییر و تحولات شگرف در زمینههای مختلف به ویژه فناوری اطلاعات هستیم،محیط با عدم اطمینان بسیاری مواجه شده و رقابت از شدت زیادی برخوردار گردیده است.از این رو،سازمانها به منظور کسب موفقیت در میدان رقابت،باید از نوعی برنامهریزی بهره گیرند که آیندهنگر و محیطگرا باشد،به طوری که علاوه بر شناسایی عوامل و تحولات محیطی در یک افق زمانی بلندمدت،تأثیر آنها بر سازمان و نحوه تعامل سازمان با آنها را مشخص کند.این نوع برنامهریزی در واقع همان برنامهریزی استراتژیک است که با بررسی محیط خارجی و داخلی سازمان،فرصتها و تهدیدهای محیطی و قوتها و ضعفهای داخلی را شناسایی میکند و با توجه به مأموریت سازمان،اهداف بلندمدت برای سازمان را تنظیم مینماید و برای دستیابی به این اهداف،از بین گزینههای استراتزیک،به انتخاب استراتژیهایی میپردازد که با تکیه بر قوتها و رفع ضعفها،از فرصتهای ایجاد شده به نحو شایسته استفاده کند و از تهدیدها پرهیز نماید تا در صورت اجرای صحیح، موجب موفقیت سازمان در میدان رقابت شوند(آقازاده،1383). از آنجایی که امروزه فناوری اطلاعات در سازمانها، هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان تهدید مطرح میشود،شرکتهایی نیز که در زمینه فناوری اطلاعات، به ویژه تولید نرمافزار فعالیت میکنند،میتوانند با بهرهگیری از برنامهریزی استراتژیک،از توانمندهای قابل توجهی برخوردار شوند.از این رو،با توجه به ضرورت برنامهریزی استراتژیک برای پاسخگویی به محیط،در این پژوهش هدف آن است که با روش سوات،استراتژی برای شرکت مورد بررسی تدوین شود.برای دستیابی به این هدف،ابتدا اطلاعات مربوط به فرصتها و تهدیدهای پیشروی شرکت و نیز نقاط قوت و ضعف شرکت از طریق پرسشنامه و مصاحبه با مؤسسین شرکت،جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد.طبق نتایج تحقیق،اولین استراتژی پیشنهادی که شرکت باید بیشترین سرمایهگذاری را در آن انجام دهد،عبارت است از:استراتژی نوآوری در محصولات و خدمات.در کنار این استراتژی میتوان استراتژی گسترش بازار(گسترش فعالیت ابتدا در سطح کشور و سپس در سطح جهانی)را نیز در دستور کار خود قرار دارد.
Machine summary:
با استفاده از این روش، نقاط قوت (S)، نقاط ضعف (W)، SWOT (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) فرصتها (O) و تهدیدها (T) سازمان یا شرکت تعیین میشود که یکی از مراحل تحلیل برای مطالعه موردی 1 سازمانها است.
در جدول (1) فهرست مهمترین فرصتها و تهدیدها بیان شده است و با توجه به اهمیت حوزه کاری و نظر مؤسسین، برای شرکت مذکور مورد بررسی قرار است.
جدول (5): ماتریس SPACE به تصویر صفحه مراجعه شود Conservative Defensive Competitive به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به نقطه مشخص شده در نمودار، میتوان پیشبینی کرد که سازمان دچار مشکل مالی است، ولی در کسبوکاری فعالیت میکند که رشد دارد و میتواند مزیتهای رقابتی عمدهای برای خود ایجاد کند.
در هر یک از این موارد، نقاط قوت و ضعف، فرصتهای موجود برای استفاده سازمان و عوامل تهدیدکننده (محدودیتها)، در بعد داخلی و خارجی به صورت درون و برون سازمانی مورد بررسی قرار میگیرند.
جدول (7): ماتریس سوات به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شودتصمیمگیری: ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی 1 استراتژی 1: استراتژی گسترش بازار (گسترش فعالیت ابتدا در سطح کشور و سپس در سطح جهانی) QSPM OR Quantitative Strategic Planning Matrix استراتژی 2: مشتریگرایی از طریق افزایش خدمات پس از فروش استراتژی 3: کسب امتیاز برای استفاده از یارانههای دولتی استراتژی 4: استراتژی نوآوری در محصولات و خدمات جدول (8): ماتریس تصمیمگیری کمی انواع استراتژیهای قابل اجرا در شرکت عوامل اصلی موفقیت به تصویر صفحه مراجعه شود با توجه به نمرههای به دست آمده در جدول فوق، ترتیب استراتژیها عبارتاند از: استراتژی 4> استراتژی 1> استراتژی 2> استراتژی 3 بنابراین اولین استراتژی که شرکت باید بیشترین سرمایهگذاری را در آن انجام دهد، عبارت است از: استراتژی نوآوری در محصولات و خدمات.