Abstract:
کانت در فلسفهء نقادی،ساحت طبیعت را از ساحت آزادی تفکیک کرده و بدین ترتیب،جدال دترمینیسم و اختیار را پایان داد.با این حال وی در نقد قوهء حکم جدایی این دو ساحت را نقصی در نظام عقل محض تشخیص داده و لاش کرده است به کمک قوهء حکم تأملی این شکاف را پر کند.وی در اثر اخیر،با رویکردی ایجابی،اشیاء فینفسه(نومنها) را به مثابهء فرولایهء فوق محسوس طبیت مورد بررسی قرار داده و با عرضهء تصویری نظاممند(ارگانیکی)از این ساحت،که همانا متعلق زیبایی طبیعتی نیز هست،وحدت طبیعت و آزادی را امکانپذیر ساخته است.این نوشتار درصدد است پس از معرفی معنای طبیعت و آزادی در اندیشهء کانت،چگونگی این گذر را تبیین کند.
Machine summary:
"92 از آنجا که فرامین عقل عملی باید در عرصه طبیعت متحقق شوند،تبیین عرصهء فوق محسوس به مثابهء طبیعتی آزاد از مفهومها و اصول متعین(دترمینیستی)فاهمه، فضایی را برای تحقق و همراهی غایات03(اهداف)اخلاقی فراهم می کند؛ حال حتی اگر خلیجی پیمایش ناپذیر بر میان قلمرو محسوس مفهوم طبیعت و قلمرو فوق محسوس مفهوم اختیار قرار داشته باشد به نحوی که هیچ گذاری از اولی به دومی(به کمک کاربرد نظری عقل)ممکن نباشد،درست به گونهای که گویی13اینها دو جهان مختلف باشند که اولی نمیتواند هیچ تأثیری بر دومی بگذارد،باز هم دومی باید نوعی تأثیر بر اولی داشته باشد،یعنی مفهوم اختیار باید غایتی را که توسط قوانیناش طرح میشود در جهان محسوس فعلیت بخشد و در نتیجه طبیعت باید به گونهای اندیشیده شود که قانونمند بودن صورتش لااقل با امکان فعلیت یافتن این غایات در آن موافق با قوانین اختیار هماهنگ باشد.
23 قوهء حکم برمبنای اصل ویژهء خود،اعیان و مفهومهای تجربی ساخته شده توسط فاهمه را مورد تأمل قرار داده و عرصهء فوق محسوس طبیعت را که،متفاوت از طبیعت تجربی مکانیکی،مناسب تحقق فرامین اخلاقی است عرضه میدارد و بدی ترتیب گذر از قوهء شناخت محض،یعنی از قلمرو مفاهیم طبیعی به قلمرو مفهوم اختیار را میسر میسازد.
26 بدین ترتیب،قوهء حکم زیبا شناختی با ارائه تصویری آزاد،زیبا و غایتمند از طبیعت فینفسه(فوق محسوس)،وحدت فاهمه و عقل را برقرار کرده و در نتیجه،شکاف طبیعت و آزادی را پرمیکند،زیرا قوهء حکم با تأمل بر اعیان و قانونهای تجربی ساخته شده توسط فاهمه و انتزاع صورتهای غایی(محض)آنها،طبیعت فینفسه را به مثابه یک کل،تعینپذیر میسازد و عقل با استفاده از این عرصه برای تحقق تکالیف اخلاقی وضع شده،کل مذکور را متعین میکند."