Abstract:
عبادت هدف آفرینش انسان و بعثت پیامبران الهی است. رفتار بشر از آغاز پیدایش تا کنون شاهد این نیاز می باشد و راز آن را باید در عهد و پیمان خدا با بنی آدم در صحیفه فطرت جستجو کرد.
عبادت خدا تنها راه رشد انسان و یگانه مسیر رسیدن به کمال است. تقوا، آرامش، آزادگی، رسیدن به مقام یقین و در امان ماندن از اغوا و سیطره ابلیس، تنها بخشی از آثار و برکات عبادت است و آشنایی با برکات عبادت و باور آنها انگیزه بندگی و شور زندگی را فزونی می بخشد.
عبادت از عقیده برمی خیزد و ثمره اش به صورت ملکات فاضله اخلاقی تجلی می یابد. از سوی دیگر روح را صیقل می دهد و اعتقادات دینی را مستحکم می کند و انسان در سایه آن هر لحظه به سوی قرب الهی حرکت می کند.
Machine summary:
"رسولخدا صلی الله علیه و آله از گفتۀ او در شگفت[-خشنود]شد و پرسید:هر یقینی راحقیقتی است،حقیقت یقین تو چیست؟ گفت:ای روسل خدا!همین یقین من است که مرا محزون ساخته،شبهایم را به بیداری کشانده و روزهای گرمم را با تشنگی همراه کردهاست،در نتیجه جانم به دنیا و آنچه در آن هست،بیرغبت شده است،تاجایی که گویا عرش پروردگارم را میبینم که برای حساب بر پا شده و مردم برای آن محشور شدهاند و من میان آنان هستم و گویا اهل بهشت رامینگرم که در نعمتهای بهشت غوطهورند،بر تختها تکیه زدهاند یکدیگررا معرفی میکنند و گویا اهل دوزخ را میبینم که در حال عذاباند ونالهزنان فریادرسی میخواهند و گویا آهنگ زبانههای آتش جهنم در گوشممیپیچد.
». ابو بصیر گفت:مردم پرسند چرا نام علی علیه السلام و اهل بیت او در قرآن نیامده است؟امام فرمود:به مردم بگوییدکه حکم نماز بر رسول خدا نازل شد،ولی خداوند به دو یا چهار رکعت بودن نماز اشاره نکرد تا اینکه- کراجکی(م:449 ق)در اثبات برتری اهل بیت علیهم السلام برای انبیای پیشین،از حیث فضائل ومقامات،کتاب التفصیل را نگاشتهاند.
از سوی دیگر،به نظر میرسد ضرورت توجه به این موضوع نیز بر کسی پوشیدهنباشد،چرا که از دو حیث«عترتشناختی»و«قرآنشناختی»اهمیت دارد: منظور از حیث عترتشناختی این است که یکی از مهمترین بایدهای معرفتی در دین،معرفت جایگاه امامت و ولایت میباشد؛چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: سوگند به خدایی که جانم به دست اوست،عمل فرد برای او سودمندنیست،جز به شرط معرفت به حق ما«اهلبیت علیهم السلام»."