Abstract:
دو گروه آزمایشی و کنترل،گروه آزمایشی به مدت 10 هفته در معرض آموزش تنشزدایی تدریجی (جاکوبسون،1934)قرار گرفت.سپس مقیاس رویدادهای دردسرآفرین و خشنودکننده(دلانگیس و دیگران،1982)در دو گروه اجرا شد.یافتهها نشان دادند که با کنترل سطوح سرسختی،حرمت خود و میزان تنش، گروه آزمایشی پس از آموزش توانست رویدادهای زندگی روزمره را نسبت به گروه کنترل کمتر تنیدگیزا ارزیابی کند.
Machine summary:
"تأثیر آموزش تنشزدایی تدریجی بر مدیریت تنیدگیهای ناشی از رویدادهای زندگی روزمره The Effect of progressive Relaxation Training on Stress Managemet due to Daily Life Events دکتر محترم نعمت طاوسی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب چکیده این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش تنشزدایی تدریجی در ارزیابی تنیدگی رویدادهای زندگی روزمره انجام شد.
در این پژوهش برای تعیین ارزشیابی سطوح حرمت خود،از فهرست حرمت خود2(کوپر اسمیت،7691)،به منظور سنجش میزان سرسختی،از زمینهیابی دیدگاههای شخصی3(مؤسسه سرسختی4،5891)،برای مشخص ساختن سطح تنش5دانشجویان،از عامل 4 Q مقیاس اضطراب کتل6(کتل،8591 نقل از دادستان و منصور، 8631)و برای تعیین چگونگی ارزیابی فرد از رویدادهای تنیدگیزای روزمره از مقیاس رویدادهای دردسرآفرین و خشنودکننده7(دلانگیس،کوین،داکوف،فولکمن و لازاروس،2891)،استفاده شد.
در این پژوهش با بررسی نقش تعدیلکننده حرمت خود که با کاهش میزان ناخوشایندی یک رویداد به افزایش مقابله مؤثر با تنیدگی میانجامد(تیلور و اسپینوال،6991؛ نعمت طاوسی،0831)و سرسختی که با افزایش مقاومت در افراد منجر به کاهش تجربه تنیدگی میشود(مدی، 8991)،مشخص شد که سرسختی و حرمت خود با ارزیابی رویدادهای تنیدگیزای زندگی ارتباط منفی معنادار دارند (جدول 1).
با پذیرش این امر که برخی از خصیصههای روان- شناختی و منابع فردی مانند سطوح بالای حرمت خود، سرسختی و مهار روانشناختی در ارزیابی میزان تهدید- آمیز بودن موقعیت مؤثرند و انتخاب یا کاربرد راهبردهای مقابلهای نیز در چگونگی مواجهه با رویدادهای تنیدگیزا و ارزیابی منابع به وجود آورنده تنیدگی اثر دارد،میتوان با تشکیل کارگههای آموزش مهار تنیدگی،شیوههای مقابله مؤثر در برابر تنیدگی،شرایط اضطراببرانگیز،چگونگی ارزیابی رویدادهای تنیدگیزا،چگونگی گسترش مهارتهای مقابلهای و به کار بستن این مهارتها در زندگی روزمره را به دانشجویان آموزش داد."