Abstract:
هدف این تحقیق، ارزیابی وضعیت مجموعه کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز با توجه به معیارهای دو استاندارد کتابخانه های دانشگاهی ایران و ای.سی.آر.ال است. داده های این تحقیق با استفاده از چک لیست از کتابخانه ها و آموزش کل دانشگاه و دانشکده ها گردآوری شده است و در نرم افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که کل کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل 85046 مدرک است که 9 درصد استاندارد کتابخانه های دانشگاهی ایران و 5 درصد استاندارد ای.سی.آر.ال را شامل می شود. همچنین دانشگاه دارای 1300 مجله چاپی فارسی و لاتین اشتراکی و غیراشتراکی بوده که این میزان 35 درصد استاندارد کتابخانه های دانشگاهی ایران می باشد و با احتساب مجلات الکترونیکی اشتراکی حدود 3800 مجله را دربرمی گرفت که 102 درصد استاندارد را شامل می شود.
Machine summary:
"یافتهها نشان میدهد که کل کتابخانههایدانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل 85046 مدرک است که 9 درصداستاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران و 5 درصد استاندارد ای.
بررسی کتابخانههای پزشکی کشور و مقایسۀ آنها با استانداردهای کتابخانههایدانشگاهی ایران نشان میدهد که در زمینۀ منابع کتابخانهها،دارایی 118 کتابخانه 566,361,1جلد میباشد،که 10 درصد استاندارد را دارا بودهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در این قمست،آمار مربوطبه تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی و تعداد رشتههادر مقاطع مختلف برای محاسبۀ میزان منابع مورد نیاز کتابخانهها ارائه شده است.
در جدول 2 میزان منابع مورد نیاز براساس استاندارد 4 کتابخانههای دانشگاهی ایرانبرای رشتههای کارشناسی،کارشناسیارشد،دکتری،دانشجویان و تعداد اعضای هیئتعلمی ذکر شده است.
براساس استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران،(به تصویر صفحه مراجعه شود) محاسبۀ مجموعۀ مورد نیاز هر کتابخانۀ مستقل دانشگاهی برمبنای فرمول زیر انجاممیگیرد(تعاونی،1381): D 20000+ M 3000+ U 335+ E 12+ F 100+مجموعۀ پایه V در این فرمول: F تعداد اعضای هیئت علمی تماموقت E تعداد کل دانشجویان تماموقت U تعداد رشتههای کارشناسی M تعداد رشتههای کارشناسیارشد D تعداد رشتههای سطح دکتری V تعداد کل مجموعۀ مورد نیاز کتابخانه مجموعۀ پایه،رقمی ثابت و نمایانگر حد اقل مجموعهاست که باید همزمان باگشایش هر واحد دانشگاهی در کتابخانۀ آن موجود باشد.
در پاسخ باید ذکر کرد که مرور تحقیقات در زمینههایمختلف مانند،تحلیل استنادی پایاننامهها و بررسی الگوی رفتاری پژوهشگران(تصویریقمصری و جهاننما،1383)،رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی(شیردل،1385)،روشهای توسعۀ منابع اطلاعاتی الکترویکی در کتابخانههای دیجیتالی(ماهر النفش،1383)،و میزان استفادۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی از منابع چاپی و الکترونیکی واهمیت آنها(جوکار و دهقانی،1385)نشان از استفادۀ زیاد از این منابع در آموزشوپژوهش دارد و ضرورت تهیۀ منابع چاپی در کتابخانهها،حتی بیشتر شده است."