Abstract:
امروزه، بسیاری از سازمان ها، مدیریت دانش را برای تصرف سرمایه های فکری کارکنانشان به کارمی گیرند. این سازمان ها استقرار مدیریت دانش را به عنوان بخشی از راهبرد سازمان ضروری می دانند. پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی از سال 1379، با استقرار نظام مدیریت دانش در پژوهشکده، به ساماندهی دانش موجود در سازمان پرداخته است. در حال حاضر، ارائه گزارش های دوره ای در پژوهشکده به صورت یک فرهنگ سازمانی درآمده است. در این مقاله، علاوه بر ارائه تعاریفی از مدیریت دانش، روش اجرای مدیریت دانش و نقش کتابخانه تخصصی پژوهشکده در این فرایند بررسی شده است. در پایان، به مهارت های موردنیاز کتابداران این کتابخانه، برای ایفای نقش موثرتر در مدیریت دانش اشاره شده است.
Machine summary:
"در این مقاله،علاوهبر ارائۀ تعاریفی از مدیریت دانش،روشاجرای مدیریت دانش و نقش کتابخانۀ تخصصی پژوهشکده دراین فرایند بررسی شده است.
VK} نقش کتابخانه تخصصیدر مدیریت دانش سازمانی؛گزارشی از پژوهشکدۀ مهندسی جهاد کشاورزی فاطمه تصویری قمصری1-حامد صالحی2 دریافت:1387/10/10 پذیرش:1388/3/26 مقدمه یکی از رویکردهای نوین مدیریت،که به راز موفقیت سازمانها در قرن 21 مبدل شده،مدیریت دانش است.
حسنزاده(1384)،مدیریت دانش را به این صورت تعریف میکند:«مدیریت دانشعبارت است از اعمال مدیریت و زمینهسازی برای تبدیل دانش(ذهنی به عینی و بالعکس)در داخل یک سازمان از طریق گردآوری،به اشتراکگذاری و استفاده از دانش به عنوانسرمایۀ سازمانی در راستای دستیابی به اهداف سازمان».
پریرخ(1382)اظهار میدارد مدیریت دانش در یک سازمان عبارت است از روندکسب و تولید اطلاعات،پالایش و پردازش و تبدیل آن به مجموعۀ اطلاعات مفید ومنسجم که برای بهرهگیری در موقعیتهای ویژه بهمنظور تصمیمگیری،برنامهریزی،واجرای برنامهها مورد استفاده قرار گیرد.
اهداف پژوهش این پژوهش بر آن است تا مدیریت دانش در پژوهشکدۀ مهندسی را بررسی و نقش کتابخانۀتخصصی پژوهشکده را تبیین نماید.
تا قبل از استقرار نظام مدیریت دانش،بسیاری از تجربهها ودستاوردهای پروژهها به علت جابهجایی نیروهای متخصص از بین میرفت؛ولی از زماناستقرار این نظام دانش فنی حاصل از فعالیت پژوهشگران بهصورت مستمر تدوین ودخیره شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
پیشنهادات -برگزاری جلسات با گروههای پژوهشی بهمنظور آشنایی هرچه بیشتر با اهداف ومأموریتهای جدید سازمان و نیز تبادل دانش،-دیجیتالسازی منابع کتابخانه، -فعال نمودن بخش مرجع کتابخانه، -ایجاد فضاهایی برای گفتوگوهای گروهی، -باز بودن کتابخانه در تمام ساعات کاری پژوهشکده بهمنظور تسهیل دسترسی به دانش،و -شرکت کتابداران در دورههای مختلف آموزشی برای کسب مهارتهای مورد نیاز.
"adanaC morf ecnedive laciripmE ni noitavonni dna tnemeganam egdelwonk ni noitaulave fo elor ehT"."