Abstract:
اهمیت ارسطو برای تعلیم و تربیت موضوع جدیدی نیست. او همچنین بر مباحث اخلاقی در تعلیم و تربیت بسیار تاثیرگذار بوده است. فرونسیس در اخلاق نیکوماخوس مبحث مهمی را تشکیل می دهد. مقاله حاضر ابتدا تفاسیر مختلف اصطلاح فرونسیس در اخلاق عملی ارسطو را بررسی و سپس دلالتهای آن را برای پژوهش در تعلیم و تربیت استنتاج کرده است. این مقاله نشان می دهد که تفسیر فرونسیس با توجه به عقلانیت، ادراک مبتنی بر موقعیت و منش اخلاقی می تواند منشاء پژوهشهای متفاوتی در تعلیم و تربیت باشد. تفسیر فرونسیس در ارتباط با عقلانیت منشاء پژوهشهای مرتبط با بررسی فرایندهای تفکر، استدلال عملی و نیز تعیین میزان تبحر معلمان، تفسیر این واژه با توجه به ادراک مبتنی بر موقعیت، پژوهشهای مربوط به تعیین عوامل دخیل در موقعیت های منحصر به فرد در کلاس و تفسیر فرونسیس با توجه به منش اخلاقی منشاء پژوهشهای مربوط به ویژگی های معلمان می تواند قرار گیرد.
Machine summary:
"قبل از ادامۀ بحث باید این نکته با متذکر شد که هر سه تفسیر ارائهشده،ضرورتا بایکدیگر مرتبط هستند و هدف از تفکیک اعتباری بین عقلانیت،ادراک و بینش فرد از موقعیتو نیز منش اخلاقی در این مقاله،شرح جزییات هر کدام از آنها و اهمیت دادن به موضوعاتیاست که در بحثهای مرتبط با این تفاسیر وارد میشوند و درنهایت بحث در باب استنتاجدلالتهای این مباحث برای پژوهش در تعلیم و تربیت است.
-3-تعمق خواه قیاس عملی،استدلال واقعی فرد را هنگام تصمیمگیری دربارۀ"چه باید انجام دهم"،به طور صحیح بازنمایی کند یا نکند،عمل تعمق در تفسیر فرونسیس بر مبنای عقلانیت نقشیاساسی دارد یک جنبۀ این تعمق،همان چیزی است که انگبرگ-پدرسن3آن را"دریافتغایت"مینامد.
سرانجام در اهمیت پژوهش براساس ادراک مربوط به موقعیت و تفسیر بینش فرونسیسهمینبسکه چنین پژوهشهایی امکان آگاهی معلمان را از دانش عملی خود فراهم میکند بهگونهایکه میتوانند این دانش عملی را به تصویر بکشند و درنتیجه چنین فرایندی میتواند بهفهم بهتر و بیشتر خود و نیز بهبود عملکرد معلم در حرفهاش هنگام مواجهه با موارد خاص ومنحصربهفرد منجر شود.
البته،در این تفسیر بر نقش تجارب در رشد فرونسیس تأکید میشود،که تاحدیشبیه به تفسیر فرونسیس براساس ادراک موقعیت است که فرد اعمال خود را با موقعیتیهماهنگ میکند که در آن قرار دارد.
"(شرمن،1989،ص 50) نکتۀ دیگری که در ارتباط با منش اخلاقی باید ذکر کرد این است که از نظر ارسطو،شخص دارای فرونسیس نهتنها درست بودن اعمال را برای خودش به عنوان یک فرد مد نظردارد،بلکه برای جامعه هم درست بودن آنها را در نظر میگیرد.
Practices of Reason:Aristotle's Nicomachean Ethics, Oxford,Clarendon Press."