Abstract:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بخشودگی بر میزان بخشودگی زوج ها بود. نمونه این پژوهش، 30 زوج از زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهریزد درسال 1386 بوده که به صورت نمونه گیری تصادفی در دوگروه آزمایش(15 زوج) وکنترل (15 زوج) جایگزین شده اند. متغیروابسته در این پژوهش میزان بخشودگی زوج ها بود که با پرسشنامه بخشودگی اینرایت و همکاران (2000) ارزیابی شد. متغیرمستقل،آموزش بخشودگی بود که در هفت جلسه تنظیم و به گروه آزمایش آموزش داده شد. فرضیه پژوهش این بود که آموزش بخشودگی برمیزان بخشودگی زوج ها و ابعاد آن(عاطفی، رفتاری، شناختی) موثر است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش بخشودگی، میزان بخشودگی زوج ها را افزایش می دهد (18/25=F ، 01/0< P) و همچنین آموزش بخشودگی برابعاد عاطفی (65/5=F ، 05/0P<)، شناختی (08/7=F ، 01/0=P) و رفتاری (35/13= F، 01/0P<) موثر است.
Machine summary:
"جدول 3:میانگین و انحراف معیار نمرات مؤلفه شناختی بخشودگی زوجهادر دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) آمار توصیفی مربوط به جدول 3 نشان میدهد،میانگین نمرۀ مؤلفه شناختی بخشودگیگروه آزمایش و گواه(کنترل)در پیشآزمون به یکدیگر نزدیک است،ولی میانگین نمرۀ مؤلفهشناختی بخشودگی گروه آزمایش در پسآزمون(48/90)بیشتر از گروه کنترل(45/50)استو بر این نشاندهندۀ تأثیر آموزش بخشودگی بر افزایش مؤلفه شناختی بخشودگی زوجها بودهاست.
جدول 4:تحلیل کوواریانس مربوط به تأثیر آموزش بخشودگیبر میزان مؤلفه شناختی بخشودگی زوجها (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که نتایج جدول 3 نشان میدهد،تفاوت مشاهده شده بین نمرۀ مؤلفه شناختیبخشودگی گروه آزمایش(48/90)و گروه گواه(45/50)معنادار است(0/01- P ،8/07- F ).
جدول 6:تحلیل کواریانس مربوط به تأثیر آموز بخشودگیبر میزان مؤلفه رفتاری بخشودگی زوجها (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که نتایج نشان میدهد تفاوت مشاهده شده بین نمره مؤلفه رفتاری بخشودگیگروه آزمایش(30/70)و گروه گواه(25/37)معنادار است(0/01< P ،13/35- F ).
جدول 8:تحلیل کواریانس مربوط به تأثیر بخشودگیبر میزان مؤلفه احساسی بخشودگی زوجها (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که نتایج جدول 8 نشان میدهد،تفاوت مشاهده شده بین نمره مؤلفه احساسیبخشودگی گروه آزمایش(30/67)گروه گواه(26/26)معنادار است(0/05،<P5/65- F ).
همچنین آموزش بخشودگی در پژوهش حاضر توانسته در مؤلفههای شناختی،عاطفی ورفتاری بخشودگی مؤثر باشد و این نتیجه با دیدگاه اینرایت و فیتزکیبونز(2000)همخواناست که بخشودگی را دارای مؤلفههای شناختی،عاطفی،و رفتاری دانستهاند،یعنی تا زمانی کهزوجها از لحاظ شناختی به این برداشت نرسند که میزان سود و فایده بخشودگی در رابطهزوجی آنها بیشتر از نبخشودن یا قطع رابطه و حتی انتقامجویی است،نمیتوانند ببخشند و تازمانی که از لحاظ احساسی و عاطفی نتوانند آرامش خود را باز گردانند و احساسات خود رابازگو کنند،و حتی با فرد خاطی همدلی کنند،نمیتواند بخشودگی کامل انجام شود."