Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه انگیزش پیشرفت و سن با سبک رهبری مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد. به این منظور 430 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران انتخاب و مطالعه شدند. این نمونه به صورت تصادفی از مناطق مختلف نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. در بخش سبک رهبری از پرسشنامه توصیف رفتار رهبر استفاده شد. در پژوهش حاضر روایی پرسشنامه سبک رهبری 76/0 که برای سبک رابطه مداری 62/0 و برای سبک وظیفه مداری 67/0 محاسبه شده است. برای سنجش انگیزش پیشرفت نیز از پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس، استفاده شد. در این پژوهش نیز برای سنجش روایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و مقدار آلفای محاسبه شده 74/0 است که نشان دهنده روایی بالای ابزار است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری رگرسیون چند گانه استفاده شد. نتایج حاصله حاکی از وجود رابطه(منفی) انگیزش پیشرفت و سبک رهبری است. ضرایب رگرسیونی منفی در هر دو معادله رگرسیونی با متغیرهای رابطه مداری و وظیفه مداری سبک رهبری، نشان دهنده همبستگی معکوس بین انگیزش پیشرفت و سبک رهبری است و با افزایش انگیزش پیشرفت، ابعاد وظیفه مداری و رابطه مداری مدیران کاهش می یابد. لذا می توان اذعان داشت، با افزایش انگیزش پیشرفت، سبک رهبری به سمتی گرایش پیدا می کند که تاکید کمتری بر رابطه مداری و وظیفه مداری دارد و به سمت سبک رهبری تفویض اختیار متمایل می شود.
Machine summary:
"با توجه به هدف پژوهش که شناخت رابطۀ سبک رهبری و انگیزش پیشرفت مدیرانمدارس ابتدایی شهر تهران است و محقق به پیشبینی متغیر ملاک(سبک رهبری)بر اساسچند متغیر پیشبین(مؤلفههای انگیزش پیشرفت)اقدام میکند لذا برای تجزیه و تحلیل دادهاز روش تحلیل رگرسیون چندگانه3استفاده شد که رابطۀ چند متغیر را بررسی میکند وپیشبینی پذیری متغیر ملاک(سبک رهبری)را بر اساس متغیرهای پیشبین در پیشبینیمتغیر ملاک از روش گام به گام4استفاده شد که ترتیب ورود متغیرها را به معادله رگرسیونیمشخص میکند.
جدول 1:شاخصهای توصیفی متغیرها(به تصویر صفحه مراجعه شود)همانگونه که در جدول 1 مشاهده میشود متغیر انگیزش پیشرفت و مؤلفههای تشکیلدهندۀ آن و همچنین سبک رهبری در دو عبد رابطهمداری و وظیفهمداری و متغیر سناز نظرشاخصهای گرایش به مرکز(میانگین)و گرایش به پراکندگی(انحراف معیار)ارائه شده است.
جدول 7:تحلیل واریانس رگرسیونی متغیرهای پیشبین بر بعد وظیفهمداری سبک رهبری*سطح معناداری کمتر از 0/001(0/001< p ) همانگونه که در جدول 7 مشخص میشود آزمون تحلیل واریانس برای تعیین معناداریرگرسیون متغیرهای پیشبین بر متغیر ملاک مشخص شده است.
این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا رابطهای بین انگیزش پیشرفت مدیران و سبک رهبری آنها وجود دارد یا خیر؟ با توجه به دو بعدی بودن متغیر سبک رهبری و وجود مؤلفه های مختلف انگیزشپیشرفت،برای پاسخ به این سؤال از روش رگرسیون چندگانه استفاده شد.
این موضوع را میتوان اینگونه تعبیر کرد که با افزایش سطح انگیزش پیشرفت مدیر،ادراک او از تواناییهای افراد(زیردستان)و انجام دادن امور به گونهای میشود که او،زیردستانرا افرادی توانمند تلقی کرده که به تأکید بر وظیفه دربارۀ آنها نیازی نیست و لذا میتوان با وظیفهمداری پایین با آنا رفتار کرد."