Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر داستان درمانی شغلی بر رضایت شغلی و عزت نفس سازمانی اجرا شد. روش پژوهش به صورت نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه کارکنان آموزش و پرورش منطقه جرقویه استان اصفهان بودند. که براساس نمونه گیری تصادفی 20 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شده بودند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش فهرست توصیف شغلی اسمیت و پرسشنامه عزت نفس سازمانی پیرس و همکاران بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss و با روش تحلیل کوواریانس داده ها تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که داستان درمانی شغلی بر رضایت شغلی و شاخص های آن جز کار در شغل فعلی و فرصت های ترفیع تاثیر داشته است (01/0p ).
Machine summary:
"همچنین داستان بهترین شیوۀ یادآوری و ارتباطدهندۀ گذشته وحال و نیز مناسبترین روش برای یافتن حقایق گذشته هستند(تیم3،2002)یکی دیگر ازکاربردهای داستان در جلسات مشاوره و رواندرمانی این است که مراجعهکننده،زندگی خودرا در قالب داستان مطرح میکند و درمانگر بر ساختار آن میافزاید و بدین ترتیب آنها با همداستان جدیدی خلق میکنند که مفاهیم آن بازسازی شده و فرد را در یافتن معنای جدید برایداستان زندگی خود کمک و تشویق میکند(لونر4،1999).
فرضیۀ دوم:داستان درمانی شغلی به شیوۀ مشاوره گروهی بر شاخصهای رضایتشغلی(کار در شغل فعلی،کیفیت سرپرستی،ارتباط با همکاران،فرصتهای ترفیع،پرداختهاو شرایط محیط کار)کارکنان آموزش و پرورش منطقه جرقویه استان اصفهان مؤثر است.
حث و نتیجهگیری در زیر فرضیههای پژوهش مطرح میشود و دربارۀ نتایج هر کدام بحث میشود: فرضیه اول:داستان درمانی شغلی به شیوۀ مشاوره گروهی بر میزان رضایت شغلیکارکنان آموزش و پرورش منطقه جرقویه استان اصفهان مؤثر است.
فرضیه دوم:داستان درمانی شغلی به شیوۀ مشاورۀ گروهی بر شاخصهای رضایتشغلی(کار در شغل فعلی،کیفیت سرپرستی،ارتباط با همکاران،فرصتهای ترفیع،پرداختهاو شرایط محیط کار)کارکنان آموزش و پرورش منطقه جرقویه استان اصفهان مؤثر است.
با استناد به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت کهاستفاده از روشهای موجود در جلسات مشاوره گروهی مؤثر واقع شده و با استفاده ازمحتوای داستانهای شغلی و جملات تکمیلشده در پرسشنامه زندگی،آزمودنیها به صورتگروهی تحلیل شدند و در نهایت کارکنانی که تحت تأثیر مشاورۀ گروهی داستان درمانی شغلیبودند،داستانهای جدیدی برای زندگی شخصی و شغلی خویش ساختند که محتوای متفاوتینسبت به قبل از جلسات مشاوره گروهی داشتند و بر این اساس نتیجه گرفته شد که باورها،ارزشها و استدلالهای کارکنان در رضایت شغلی و حتی احساس ارزشمندی در سازمان بعداز جلسات مشاوره گروهی تغییر محسوسی داشته است."