Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی دانشکده مجازی علوم حدیث شهر ری انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مجازی دانشکده مذکور تشکیل می داد که تعداد آنها در سال تحصیلی 89-1388، 1926 نفر بود و از این میان تعداد 325 نفر نمونه به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش «پرسشنامه سنجش ارزش- رضایتمندی از خصوصیات نظام های یادگیری الکترونیکی» لوی(2006)، بود. برای وارسی روایی از شیوه های روایی محتوایی، سازه و صوری و نیز برای تعیین میزان پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و برای ابزار مذکور در سازه های ارزش و رضایتمندی میزان پایایی به ترتیب 953/0 و 944/0 بود. نتایج نشان داد که هیچگونه رابطه معناداری بین سازه های ارزش و رضایتمندی وجود ندارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که این دو سازه ساختارهای عاملی متفاوتی داشته و تحلیل عاملی هر یک به استخراج عوامل متفاوت منجر شد. بر این اساس تحلیل عاملی تاییدی در سازه ارزش چهار عامل پشتیبانی محیطی یادگیرنده ها؛ فن آوری؛ پشتیبانی فنی و همکلاسی ها و درس و استاد با واریانس تراکمی حدود 5/61%؛ در سازه رضایت مندی به استخراج عوامل چهارگانه درس و استاد؛ دسترسی پذیری؛ فنآوری و پشتیبانی فنی؛ یادگیرنده و همکلاسی ها، با واریانس تراکمی حدود 50%، منجر شد. علاوه بر این ها نتایج بررسی داده ها با استفاده از «ابزار تحلیل ماتریسی شبکه ارزش رضایتمندی» نشان داد که وضعیت اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی مورد نظر(دانشکده مجازی علوم حدیث) در هر یک از ابعاد چهارگانه و در ارتباط با کل نظام نیز نسبتا متوسط است. ضمنا، نتایج تحلیل داده ها با «ابزار محک زنی لویس» نیز نشان داد که وضعیت اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی مورد نظر، در هر یک از ابعاد چهار گانه نسبتا متوسط و در ارتباط با کل نظام نیز متوسط و تا حدی خوب است.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2:شبکه ارزش-رضایتمندی برای خصوصیات بعدب(محتوای درس)نظام یادگیری الکترونیکی همانگونه که در نمودار 4 مشخص است اکثر خصوصیات بعد ب(محتوای درس)درچارک اول یعنی چارک پیشرفت قرار گرفتهاند،فقط برخی از خصوصیات (B1B4B2) .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 5:شبکه ارزش-رضایتمندی برای مقایسه ابعاد چهارگانه(فنآوری و پشتیبانی،محتوایدرس،استاد و یادگیرنده)نظام یادگیری الکترونیکی مورد نظر &%02322TNAG023G% همانگونه که در نمودار 5 مشخص است،تمامی ابعاد چهارگانه(فنآوری و پشتیبانی،محتوای درس،استاد،و یادگیرنده)در چارک اول یعنی چارک پیشرفت قرار گرفتهاند،اینبیانکنندۀ این مطلب است که اکثر یادگیرندگان به طور کلی احساس میکنند که هر 4 بعد نظاممهم و ارزشمند هستند،لیکن به طور کلی در این 4 بعد احساس رضایتمندی پایینی دارند.
از آنجایی که ابزار شبکه تحلیل ارزشمندی-رضایتمندی(که در سطور بالا معرفی شد)فقط ابزاری کلیدی برای تعیین الویتهای اقدام درارتقاء ابعاد و خصوصیات یک نظام یادگیری الکترونیکی است و بنابراین،به ارائه شاخصی1دقیق از سطح اثربخشی این گونه نظامها از دیدگاه یادگیرندگان قادر نیست،از ابزار دیگری بهنام ابزار لویس (LeVIS) برای این منظور استفاده میشود.
همچنین با یک نگاه به نشانگرهای خصوصیات ابعاد چهارگانه نظام یادگیریالکترونیکی مورد نظر(به نمودار 6 رجوع کنید)،خواهیم دید که فقط 2 خصوصیت از بعدالف،شامل خصوصیات: A9 (یادگیری در هر زمان دلخواه از شبانهروز،"انعطاف برنامه از نظرزمانی")و خصوصیت A10 (امکان ارائه کردن تکالیف از هرکجا،از طریق اینترنت)،و 4خصوصیت هم از بعد د،شامل خصوصیات: D7 (مهارتهای اینترنتی و رایانهای شما در ایندورهها افزایش یافت)و D8 (فراهم بودن امکان تنظیم و انتخاب زمان یادگیری و آموزشتوسط خود دانشجو)، D11 (کاهش هزینه سفر و کاهش زمان صرف شده شما برای یادگیری)و D15 (در ضمن تحصیل امکان حمایت و پشتیبانی خانوادهتان از شما فراهم بود)در چارکدوم یا چارک اثربخشی قرار گرفتهاند."