Abstract:
پژوهش حاضر، به منظور مقایسه نظام ارزش های دبیران با دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی انجام شد. نمونه پژوهش 80 دبیر و260 دانش آموز دوره پیش دانشگاهی شهرستان کامیاران بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد و پرسشنامه45 ماده ای ارزش های آلپورت ، ورنون و لیندزی پس از برآورد اعتبار ، برای دو گروه دبیران و دانش آموزان اجرا شد. داده ها با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد و از روش آماری آزمون تحلیل واریانس دو متغیره استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که سلسله مراتب نظام ارزشی دبیران به ترتیب ارزش های نظری، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، هنری و مذهبی است. این سلسله مراتب برای دانش آموزان ارزش های نظری، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و هنری است. بین میانگین ارزش های نظری، اقتصادی، سیاسی واجتماعی دبیران مرد و زن تفاوت وجود دارد و در تمامی این ارزش ها، میانگین دبیران مرد بیش از دبیران زن است. بین میانگین ارزش های نظری ، سیاسی، مذهبی و اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد و در تمامی این ارزش ها به استثنای ارزش های اجتماعی، میانگین دانش آموزان پسر بیش از دانش آموزان دختر است. بین میانگین ارزش های دبیران با دانش آموزان در ارزش های شش گانه مورد بررسی، به استثنای ارزش های هنری، تفاوتی معنی دار وجود ندارد.
Machine summary:
این سلسله مراتب برای دانشآموزان ارزشهای نظری،اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و اجتماعی دبیران مرد و زن تفاوت وجود دارد و درتمامی این ارزشها،میانگین دبیران مرد بیش از دبیران زن است.
با توجه به اینکهآموزش و درونیشدن ارزشها همواره بخش مهمی از اهداف نظامهای تربیتی است و درونیشدن ارزشها از طریق فرایند جامعهپذیری اتفاق میافتد و نیز در فرایند جامعهپذیریدانشآموزان،اولیاء مدارس،به ویژه دبیران،به عنوان مهمترین گروههای مرجع دانشآموزان،نقش ملاحظهپذیری دارند،و از آن جایی که وجود تفاوت بین نظام ارزشهای دانشآموزان ودبیران آنها،بدون تردید،فرایند تعلیم و تربیت را با اختلال مواجه میکند،بنابراین،باید بهشناخت علمی گرایشهای ارزش دانشآموزان و دبیران آنها دست یافت و از اطلاعات بهدست آمده در سیاستگذاری برنامههای فرهنگی،تربیتی و اجتماعی دانشآموزان و دبیرانمدارس سود جست.
افتههای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) در ارتباط با سؤال پژوهش،همانگونه که در جدول 1 مشاهده میشود،سلسلهمراتب نظام ارزشی نمونه مورد مطالعه در دبیران به ترتیب ارزشهای نظری،اجتماعی،اقتصادی،سیاسی،هنری و مذهبی را شامل است.
نتایج آزمون تعقیبی نشان میدهد که تفاوتهایمشاهده شده بین میانگین ارزشهای نظری دبیران مرد و زن،دبیران مرد با دانشآموزان دختر،دبیران زن با دانشآموزان پسر و دانشآموزان دختر و پسر معنیدار است.
نتایج آزمون تعقیبی نشان میدهد که تفاوتهایمشاهده شده بین میانگین ارزشهای اقتصادی دبیران مرد و زن،دبیران زن با دانشآموزان پسرمعنیدار است.
نتایج آزمون تعقیبی نشان میدهد که تفاوتهای مشاهده شده بینمیانگین ارزشهای اجتماعی دبیران مرد و زن،دبیران زن با دانشآموزان دختر و دانشآموزاندختر و پسر معنیدار است.
نتایج آزمون تعقیبی نشان میدهد که تفاوتهای مشاهده شده بینمیانگین ارزشهای سیاسی دبیران مرد و زن،دبیران مرد با دانشآموزان دختر و دانشآموزاندختر و پسر معنیدار است.