Abstract:
بحث بدا یکی از مباحث مهم و پردامنه در میان مباحث شیعه است. این بحث با موضوعات فراوانی از جمله ظهور حضرت مورد بررسی قرار گرفته است. برخی با بیان پیوند این مقوله با برخی مباحث مربوط به ظهور بدا را در زمان و نشانههای ظهور قابل بررسی دانسته و بین آن دو ارتباط برقرار کردهاند.به نظر میرسد نه فقط بدا در بحث اصل ظهور، که در زمان و نشانهها نیز هیچگونه جایگاه و ارتباطی ندارد.اگرچه بررسی دقیق از نظر سند و محتوا مجال بیشتری را طلب میکند، اما در یک بررسی عمومی میتوان به عدم ارتباط بدا به مباحث یاد شده تصریح کرد.
Argument of Bida is one of the important and extended discussions amongst Shiite doctrines and it has been studied in relation to many other subjects like، His reappearance. Some، with relating this argument to other related discussions like، His advent، found Bida compatible and then discussable with the time and signs of His reappearance، and accordingly، tried to make a connection betveen them. However، it seems that، Bida not only has no connection to the very argument of His reappearance، but also has nor to the time and signs of the His Advent; although the precise assessment of the documents and the content regarding this matter requires more space، in a general survey، we can certify the disconnection between Bida and foresaid discussions.
Machine summary:
"فضیل بن یسار از امام صادق( روایت کرده است که فرمود: إن الله کتب کتابا فیه ما کان و ما هو کائن فوضعه بین یدیه فما شاء منه قدم و ما شاء منه أخر و ما شاء منه محا و ما شاء منه أثبت و ما شاء منه کان و ما لم یشأ منه لم یکن؛ خداوند کتابی نوشته است که در آن تمام آنچه بوده و خواهد بود، ثبت شده و آن را پیش روی خود نهاده است؛ هر چه را بخواهد، جلو میاندازد و هر چه را بخواهد، تأخیر میاندازد؛ هر چه را بخواهد، محو و هر چه را بخواهد، اثبات مینماید؛ هر چه را بخواهد، موجود میشود و هر چیز را نخواهد، نمیشود (عیاشی، 1380: ج2، ص216).
برخی با توجه به این که در روایت گفته شده است در نشانههای حتمی نیز وجود بداء احتمال دارد، گفتهاند: غیر ظهور و خروج حضرت حجة بن الحسن بن علی المهدی صلوات الله علیه که حال از عمر شریفش هزار و چهل سال و چیزی میگذرد که خواهد شد و تبدیل و خلفی در او نخواهد شد ما بقی آنچه رسیده از آیات و علامات پیش از ظهور و مقارن آن، همه قابل تغییر و تبدیل و تقدیم و تأخیر و تأویل به چیز دیگر که از اهل بیت عصمت( رسیده باشد، هست؛ حتی آنها که در شمار محتوم ذکر شده."