Abstract:
درک و فهم حقیقت انقلاب اسلامی، کار سادهای است؛ اما هر سادهای را نمیتوان به سادگی بیان کرد. برای راه یافتن به میدان این حقیقت به زمان نیازمندیم. اسلام و ـ با تأکید پردامنهتر ـ تشیع، در ساحت فلسفه تاریخ، فرایند تمدنسازی و ایستگاه آخر جهان، تصویری توانمند، غایتخواه و آرمانگرا را در اندیشه مهدویت به رخ همگان کشیده است؛ اما این اندیشه در طول تاریخ با هول و هراسهای بسیاری آمیخته شده و بعضا با اجمال و اهمال به مهجوریت کشیده شده است. با پیروزی انقلاب اسلامی، آموزة مهدویت که در گرداب حوادث روزگار، مورد غفلت و کوتاهی قرار گرفته بود، به بطن زندگی مسلمانان آورده شد. نگارنده در این مقاله میکوشد، میزان تأثیر انقلاب اسلامی را در آموزة مهدویت و نگرش مردم به این آموزه، نشان دهد.
It is easy to understand the true nature of the Islamic Revolution; but every easy matter cannot be explained easily. To get into the main core of this truth، we need time. Islam and with a greater emphasize - Shi’it - in the philosophy of history، the process of civilization making and the last station of the world، has brought a powerful، finalist، idealistic picture in Mahdaviyyat doctrine to the people’s attention. But this Teaching – during the history – has mixed whit great fear and scare and in some cases، has been abandoned with conciseness. With the victory of the Islamic Revolution، the Mahdaviyyat doctrine، which had been ignored in the vortex of time events، was brought back to the main life of the Muslims. The writer، in this article، tries to show the level of the effect of the Islamic Revolution on the Mhadaviyyat doctrine، and also the people’s view to this Teaching.Keywords: Mahdaviyyat، The Islamic Revolution، Entezar، Imam Khomeini (r.a)، Preparation، Velayat-e Faghih، looking
The Translation and Explanation of Al-Faraj Prayer By: Zahra BanoyadiAbstract:It is obvious that one of the duties of a person who is waiting for our Master (m.a.h.h.a.) to come، is praying for his Appearance. One of the prayers that has been narrated on his Excellency’s Appearance is، the prayer called Al-Faraj. This prayer that – based on the traditions – was taught by his Excellency himself to Mohammad ibn Ahmad ibn Abi Al-Lays، has valuable and precious religious contents. His Excellency، has taught us، how to describe our conditions when we are talking to our Lord، but with relying on the One whose aid is to be implored، in our hard and easy conditions. His Excellency، with taking benefits from the preparation made by the words – ‘Salavat’، and ‘Ulel-amr’، transmits and important subject to his followers that there is a direct relation between knowing the Imam and following him and that the only way to know him is، to follow him. The importance of knowing the Imam is not hidden to anyone. The fruit of this knowledge occurs in the last part of the prayer، in the practical way and in the supplication form; because the supplication، is seeking help from God’s Saints and this would not take place except with having a deep knowledge to his Excellency.
Machine summary:
"بازخوانی بازتاب باورداشت مهدویت در تاریخ سیاسی اسلام در روزگار غیبت امام زمان( دلیل دیگری بر اصالت اسلامی و فراگیری رسوخ و اهمیت این اندیشه میان مسلمانان است؛ بنابراین میتوان گفت موضوع منجی موعود، به مثابة یک نظریة موعودی تمام عیار و آموزهای نبوی دربارة موعودی آخرالزمانی و نجات بخش مطرح بوده و رسوخ و فراگیری نسبتا قابل توجهی میان مسلمانان داشته است.
آن مرحوم در پیامی، ارتباط بنیادین انقلاب اسلامی ایران و انقلاب جهانی مهدی موعود( را بسیار زیبا و دلنشین چنین بیان میکند: انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ـ ارواحنا فداه ـ است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد (امام خمینی(، 1378: ج21: 327).
امام خمینی( معتقد بود با کاستن قدرت فقیه و اقتدار فقه و توانایی آن، نمیتوان پروژه احیاگرانهای را که مدعی نوسازی جامعه و دینی کردن جامعه است، به پیش برد؛ لذا ولایت فقیه با «نقش حداقلی» که برخی فقیهان برای آن قائل شدهاند، نمیتواند اهداف احیاگرانه را دنبال کند؛ از این رو نظریه ولایت فقیه امام خمینی(، به صورتی جدید به شکل یک نظریه سیاسی و در قالب انقلاب اسلامی درآمد که در آن، فقه میخواهد زندگی مردم را در روزگار غیبت سامانی مجدد دهد و فقیه عالم باید در رأس حکومت قرار گیرد.
این نظریه که ریشه در مناسبات سیاسی اسلام داشت و با کار ویژههای مورد نظر در روزگار غیبت امام معصوم برای زمینه سازی حکومت جهانی حضرت ولی عصر( هماهنگ شده بود، در صحنه عمل و منصه ظهور نیز توانمند ظاهر شد."