Abstract:
آنها در شاخصهای اقتصادی و خصوصا رقابتپذیری در صنایع
دارد. تاکنون نظریههای متعددی برای بیان موفقیت جهانی و
سطح رقابتپذیری کشورها ارائه شده است. هر نظریهای بنایر
شرایط ملموس زمان خود مطرح شده و براساس کارکردها و
تغییرات علمی به مرور اصلاح میشود. در این مقاله ابعاد و
عوامل گوناگون رقابت پذیری در عرصههای ملی و بین المللی
با تاکید بر سیر تکاملی مدل الماس مورد بررسی قرار گرفته
است. هرکدام از مدلها در زمان خود عملکرد خوبی داشتهاند و
در نهایت باید گفت مدل الماس مضاعف اولیه و ثانویه از خود
نتایج بهتری نشان دادهاند.
Machine summary:
در این مقاله ابعاد و عوامل گوناگون رقابتپذیری در عرصههای ملی و بین المللی با تأکید بر سیر تکاملی مدل الماس مورد بررسی قرار گرفته است.
1. تبیین مسئلۀ پژوهش با جهانی شدن اغلب صنایع در نیمه دوم قرن بیستم،موضوع تجارت بین المللی و مزیت رقابتی در سالهای اخیر بیشترین توجه را از سوی مدیران اجرایی،سیاستگذاران کشورها و محققین به خود جلب کرده است.
مدل دوم،الماس جدیدی را نشان میدهد که در آن عوامل انسانی به صورت یک منبع مزیت رقابتی ملل به مدل الماس اولیه افزوده شده است.
از سوی دیگر مدل سوم با عنوان الماس مضاعف(دوگانه)اولیه همان الماس اصلی است که در گسترۀ رقابتپذیری ملی از مسائل داخلی تا مسائل بین المللی را مورد توجه قرار داده است.
مدل الماس مایکل پورتر(1990) پرورتر بیان میکند که ملل مشابه هم هستند و برای موفقیت و پیشرفت در صنایع یا بخشی از صنعت،ملل مختلف دارای قابلیتهای ویژهای هستند و آن همان ظرفیتها و توانمندی کشورها در کسب مزیت رقابتی است.
زیرا"پورتر"وضعیت رقابتپذیری کشورها را تنها با ارزیابی عوامل محیط داخلی هر کشور مورد بررسی قرار داده است.
بر این اساس"راگمن"مدل مفهومی با نام الماس مضاعف را برای کشورهای کوچکتر پیشنهاد داد که ترکیبی از خصوصیات داخلی کشورها و شرکای تجاری آنها بود27.
"راگمن"با معرفی مدل خود اینطور بیان میکند که مزیت رقابتی یک کشور،ناشی از محیط داخلی کشورها و نیز ناشی از محیط خارجی آنها است و برآیند عوامل مدل الماس در این دو محیط،رقابتپذیری کشورها را مشخص میکند28.